Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en ruggit bra bruksbil som är välservad men tyvärr blivit orkeslös och vibrationer från motorn.
Alldeles förbra skick för att skänka iväg på blocket så jag efterlyser någon med kompetens att ställa diagnos IRL och som evetuellt kan rekommendera verkstad eller himmapulare!!
Eventuellt motorbyte?
Det gäller vår kära gamla 945 från 97 och vi bor i Vellinge utanför rövhålet Malmö :o)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Tänk på vad du skriver för rubrik!
Börja med att spruta startgas runt insugspackningen när bilen är igång. Du märker på en gång om den drar tjuvluft där. Om inget händer kolla resten av insuget med stratgas. Om inte det är fel så kollar du om kammen är rätt kuggad. Vilket är lätt, dock så har jag haft hjälp när jag gjort det så jag skriver ingen guide på det för jag missar säkert något. Om den är rätt kuggad kollar du med en stroblampa om tändningen står rätt.

Du kan oxå kolla så du har gnista på alla tändstift. Är det något du inte har gnista på så testar du det stiftet i en annan hatt och kan för att vara säker kolla ett annat stift i den hatt du inte fick gnista i. Detta utesluter om det är tändkabel eller tändstift som är problemet.

Efter detta är gjort. Om du inte hittar något kollar du om du kan testa en annan LMM.

Jag har bara gissat nu på saker som gör att den tappar kraft. Vibrationerna kan bero på att den går på 3 cylindrar men det kan oxå vara något annat och är svårt att gissa sig fram till om man inte står vid bilen och hör.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]