Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nissebagare
Det är glapp i höger spindelled. Kan det orsaka att ratten skakar över 100km/h? Måste man göra en hjulinställning efteråt och vad kan kalaset kosta? :???:
av S6024t
beror på hur noga man är,,skakningar är nog mer att det är obalans i något hjul,vad det kostar,beror nog helt på vart du lämnar bilen,så det går inte att svara på,blir bara gissningar ..
Användarvisningsbild
av White
Vibrationer i ett framhjul kan säkert kännas mer med en dålig spindelled, men jag har svårt att tro att slälva spindelleden skulle
orsaka vibrationerna.

Man bör väl göra en hjulinställning även om det rent teoretiskt inte ska behövas. Det är ju alltid lite toleranser och glapp i delarna
i verkligheten. Kanske vettigt att byta yttre styrled med om man är där och rotar ändå?
av Nissebagare
Jag bytade däck och skakningarna i ratten försvann. Dock är det fortfarande glapp i en spindelled men inget man skulle få ombesiktning på. Bör man ändå byta spindelleden eller klarar den sig till nästa besiktning i juli 2015?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
White skrev:men jag har svårt att tro att slälva spindelleden skulle orsaka vibrationerna.
..Men på min gamla 940 var båda spindellederna så pass slut att ratten kunde få för sig att skaka ganska brutalt och plötsligt i just hastigheter av 90-100 km/h. Skakningarna försvann helt efter enbart spindelledsbyte och dessutom blev ju känslan i ratten allmänt mycket bättre :)

Och ett tillägg till TS, jag har sagt det förr men gör det igen. Biltemas spindelleder duger gott till dessa bilar, men titta på flera leder innan du väljer vilka du ska köpa. Ibland känns de lite "slappa" fast de är nya. Det viktigaste att studera är dock att det finns ett mothåll som fungerar när skall dra åt muttern. Ibland är det urfräst för en insexnyckel i tappen, kruxet är dock att dessa hål alltför ofta är dåligt urfrästa vilket gör att man inte får i något verktyg som mothåll.

Ingen som känner igen ljudet? Kommer nå[…]

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]