Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av JockeBB
Hej jag har en Volvo 945 -91:a. Den rusar i motorn när den är varm men bara ibland som tur är.
Startar jag om bilen så försvinner problemet. Vad kan det vara, den har gått över 25 tusen mil men är
i övrigt i gott skick.
av Rådlös
Rusar den av "egen kraft" eller är det gasen som hänger sig?
Jag hade en 240 -92 där gasen hängde sig. Det visade sig senare att det var den lilla länkarmen mellan "gasreglagehjulet" och spjällarmen som var dålig. Kullederna var gjorda i bakelit. En hade spruckit och satt lite löst. Den gick helt av senare och man såg på brottytan att skadan hade funnit en lång tid.
Användarvisningsbild
av lennarte
JockeBB skrev:Den rusar i motorn när den är varm men bara ibland som tur är.Startar jag om bilen så försvinner problemet
Jag hade (bland mycket annat) detta fel på min kära 745-a. Det var (med all säkerhet) ett slitet, smutsigt. oljigt och dåligt justerat gasspjäll, spjällhus och gasspjällkontakten. Hade "nere" spjällhuser och tvättade (med Sctoch Brite) och slipade bort all slitmärken med fint slippapper. Även gasspjäller slipades rent och "jämnade ut" kanterna. När gasspjället återmonteras är det väldigt viktigt att de "kommer igenom" så lite ljus som möjligt. Stoppskruven för spjället skruvas ut så att man kan "bottna" gasspjället ordentligt, med "minimalt ljusinsläpp", därefter drar du fast och låser skruvarna till gasspjället med Loctite. Därefter skruvar du in stoppskruven tills den precis rör "stoppklacken" och sedan ett halvt varv till, och låser fast med låsmuttern. Justera sedan gasspjällkontakten så att den "klickar" när du precis öppnar spjäller, och när du precis stänger det. Givetvis ska spjället kunna öppna och stänga utan det minsta antydan till att "hänga sig". Detta har funkat kanon för mig sedan jag gjorde detta för mer än ett år sedan. Detta var bland det sista jag "fixade" med min innan jag fick den att gå riktigt, innan dess hade jag "slitit mitt hår i förtvivlan" för att få tomgången riktig. Den "stannade" på 13 - 1800 varv före, men blev normal efter omstart. Numera funkar det kanon... :lol:
Kolla min tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... oblem+b234
När jag började skriva den var jag "ganska ny" på dessa motorer, men efter mycket "praktik" (på framför allt) min 745-a och hjälp på detta forum sitter jag nu och försöker "ge tillbaka" lite av den hjälp jag fått här

Mvh
Lennart
av JockeBB
Rådlös skrev:Rusar den av "egen kraft" eller är det gasen som hänger sig?
Jag hade en 240 -92 där gasen hängde sig. Det visade sig senare att det var den lilla länkarmen mellan "gasreglagehjulet" och spjällarmen som var dålig. Kullederna var gjorda i bakelit. En hade spruckit och satt lite löst. Den gick helt av senare och man såg på brottytan att skadan hade funnit en lång tid.
Den rusar av egen kraft. Det är INTE gasen som hänger sig. Den kan gå fint i 10 mil och sen när man kommer hem och åker på låg fart så varvar den som sjutton. Men då stannar jag bilen och sen går den som vanligt igen, märkligt...vad kan det vara? Jag var in på Volvo verkstan för ett par år sedan och då gick det inte att mäta upp den ens...Men nu har problemet kommit i stort sett dagligen, är motorn slut? Har gått lite mer än 25 tusen mil bara. Annars är bilen i toppskick...
av rid54
JockeBB skrev:
Rådlös skrev:Rusar den av "egen kraft" eller är det gasen som hänger sig?
Den rusar av egen kraft. Det är INTE gasen som hänger sig. Den kan gå fint i 10 mil och sen när man kommer hem och åker på låg fart så varvar den som sjutton. Men då stannar jag bilen och sen går den som vanligt igen, märkligt...vad kan det vara? Jag var in på Volvo verkstan för ett par år sedan och då gick det inte att mäta upp den ens...Men nu har problemet kommit i stort sett dagligen, är motorn slut? Har gått lite mer än 25 tusen mil bara. Annars är bilen i toppskick...
Är det en automat? Annars kan den ju inte på eget bevåg varva mycket när man kör långsamt... I så fall finns ju annat som kan behöva kollas (växellådsoljan, ev kick-downvajer).

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]