Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
Volvo 945 -92
Eftersom bilen alltid har öppnats med larmdosan så har låsen aldrig använts vilket har resulterat i att låsen har kärvat ihop. Man får in nyckeln, men det går inte o vrida om, det är helt stummt. Har provat o spruta i en laddning 5-56, men det blev ingen skillnad. Vad göra? Plocka loss låset?
/MVH
av Priffe
Det finns bättre smörjmedel än 5-56 som egentligen inte bör användas på lås. Det du får hos låssmeden eller den lilla sprayburken från Assa funkar bättre.
Sen får du försiktigt försöka vicka liv i låset utan att bryta av nyckeln.
Är det för korroderat så brukar inget hjälpa annat än låsbyte.
Användarvisningsbild
av Bosse78
kaffe_koppen skrev:Volvo 945 -92
Eftersom bilen alltid har öppnats med larmdosan så har låsen aldrig använts vilket har resulterat i att låsen har kärvat ihop. Man får in nyckeln, men det går inte o vrida om, det är helt stummt. Har provat o spruta i en laddning 5-56, men det blev ingen skillnad. Vad göra? Plocka loss låset?
/MVH
Hehe kan tänka mig att det går tungt. Själv har jag likadan bil och använder alltid nyckel men låset börjar liks kärva ibland, men sedan jag köpte låsolja på flaska från biltema och öste in har det funkat perfekt. Vettifan om det kan lösa upp nått som redan sitter som berg dock.
av kaffe_koppen
Hum, skäms lite, men jag använde tydligen fel nyckel. Lite konstigt. Jag har två nycklar (dom lite större volvo märkta nycklarna) som passar i tändningslåset, och så har jag en annan nyckel som är lite mindre (alltså plasten där man håller i nyckeln) som passar i dörren men inte i tändningslåset. Mycket konstigt tycker jag.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]