Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Borrboman
Tog lös mätarhuset och på något vis när jag vände på det så lyckades jag fixa en liten kortslutning med skruvmejseln jag höll i. :shock:

Tankmätare, tempmätare, varvräknare och kontroll lampor la av.
Började kolla efter en säkring men hittar ingen.
För det måste vara en säkring på kabeln som matar instrumenthuset. Ringde till min volvohandlare, men dom sa att det inte fanns någon.

Provade att tjyva lite ström från ett annat ställe och då funkade alltihop igen.

Så enligt min felsökning så har en säkring pajjat.

Men vart sitter den???
av Priffe
Kan finnas smältsäkringar i instrumentpanelen, men om du kortar kan helt enkelt en av banorna brunnit av. In med instrumentet under en bra lampa och inspektera tills du hittar stället.
jag har en bordslampa med förstoringsglas inbyggt, bra att ha när det är svårt att se felet.
av Borrboman
Priffe skrev:Kan finnas smältsäkringar i instrumentpanelen, men om du kortar kan helt enkelt en av banorna brunnit av. In med instrumentet under en bra lampa och inspektera tills du hittar stället.
jag har en bordslampa med förstoringsglas inbyggt, bra att ha när det är svårt att se felet.
Tycker inte att jag kan ha bränt en bana eftersom om jag lägger ström dit så funkar allt.
Felet är att jag får ingen ström på kabeln som går till instrumentpanelen.

Så någonstans måste det sitta en säkring, har kollat vid askkoppen men hittade ingen som var trasig där.

Min fundering är om det finns något annat ställe där det kan finnas säkringar.

Kanske ska berätta att det är en 740 -90.
av Priffe
På'n med testverktyget bara, mät dig fram till var strömmen tar slut :wink:
av Addekarlsson
Kan ju vara så att en kabel brann av i kortslutningen med. Har inträffat förr. :wink:
Så som Priffe säger, fram med multimetern och mät. :D

Mvh/ Adde
av Borrboman
Tack för tipsen!!

Men som ni ser om ni läser så undrar jag om det finns en säkring till instrument panelen och isåfall vars???

Inget är bränt på kretskortet och har väldigt svårt att tro att en kabel ska ha brunnit av i kabelstammen som går dit!

Men men vem vet kanske kan vara så. Lättast vore först att få veta om det finns en säkring.
av Addekarlsson
Finns det en säkring, så sitter den med dom andra. Nån hängsäkring på vägen har jag aldrig hört talas om till instrumenthuset.
Och att kablar brinner av är inte alls ovanligt. Till mätarhuset är det inte allt för kraftiga kablar...

Mvh/ Adde

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]