Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Busaman
Har en 744 -90 med demonterbar dragkrok.

Fick återbesiktning på dragkroken då glapp uppstått. Den tidigare ägaren hade haft mc-ställning för sin crosshoj, så slitage har uppstått då hojen vickat från sida till sida. Ställningen balanserar ju på kroken, så sprinten har ju fått tagit upp dessa krafter. Det är en Brink-krok, tillverkad av VBG, men det står Volvo på brickan.

Jag frågade på BP om jag kunde svetsa fast kroken, och det skulle gå bra om tillverkaren kan visa på instruktion på hur svetsen ska läggas, och att man sedan svetsar enligt instruktion. Försökte ringa VBG men fick istället numret till Thule, som inte visste vad jag pratade om, ( Rockie?). Så vad göra? Någon som vet om vem vilka man ska kontakta?
Användarvisningsbild
av päpplet
Det ser alltså inte ut som mitt drag? Jag har ett VBG drag på min 740 och där ska man skruva på en ratt för att spänna fast kroken så den inte glappar. Brukar krävas en rörtång för att ta lös mitt drag :)
Användarvisningsbild
av lennarte
"Dom" är lite "kinkiga" på Bilprovningen. Det får inte glappa, men det får heller inte sitta fast. Förmodar att det krävs en Reg. besiktning om det svetsas fast. Det krävs ju om man kapar av det, kanske även om du byter det mot ett fast drag.

Mvh
Lennart
av triumph00
Ett litet sidospår, men kan vara bra att veta när det gäller dragkrok

Transportstyrelsen har ändrat reglerna beträffande dragkrok från 1 september 2013.

För att slippa göra en registreringsbesiktning så gäller följande:
Bilen måste vara EU-typgodkänd
Det måste finnas släpvagnsvikt i tekniska data
Draget som monteras måste vara EU-typgodkänt
Användarvisningsbild
av lennarte
Om jag fattat rätt gäller dom nya reglerna montering av dragkrok. Demontering utan reg.besiktning får ske endast om det inte står något om dragkrok i pappren???? Sedan gäller det en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad
Alla bilar som är sålda efter årsskiftet 97/98 är typgodkända. En del är godkända redan från -93 års modell, men innan dess får man inte montera ett drag utan reg. besiktning

Mvh
Lennart
Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samma[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]