Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BNI
Hej hej!

Jag är helt ny med bilar men skulle vilja lära mig. Men jag är ingen idiot och ganska lättlärd om jag ger mig in i saker. Då jag är nybörjare lär jag ställa dumma frågor. Tack på förhand.

Jag har en gammal 740 årsmodell 90 som inte startar längre och undrar vilka tester jag kan göra för att se vad problemet är. Vrider jag på nyckeln så låter det som startmotorn går igång, men motorn är heldöd. Var börjar jag?
av BNI
sicnarf skrev:Kan vara bränslerelät "E" som är död. Köp beg på skroten och Byt den.
http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... cering.jpg
Annars är det troligt att det är vevaxelgivaren om gnista inte finns.
Jag ska testa tändstiften först i så fall. Hur gör jag det lättast? Skruvar av en och sätter tillbaka den i tändhattet och lägger den mot motorn (metall) letar efter gnista när min kompis försöker starta den?
av sicnarf

Hoppa till minut 10 för gnist testet.. Du kan ta en gammal reserv tändstift istället. Har du gnista kan du ju fortsätta se vidare för att lokalisera felet.
Kolla här också hur man gör gnist testet.
av NilsO
Jag brukar sätta det lösa stiftet i ena klämman på startkabel, och sätta andra klämman på motorns lyftögla eller batteriets minuspol. Då slipper man att det dräller omkring, för det mesta i motorrummet rör sig lite när man kör på startmotorn.
av Zeus
Felsök alltid innan du börjar köpa massa nytt.
Enkelt förklarat så behövs 3 saker för att en motor ska starta; Gnista, bensin och kompression. I 99 procent av fallen då en 740 inte startar så är det gnistan som saknas eller bensinen som inte kommer fram.
Börja med att öppna luftburken och spraya in startgas och vrid om nyckeln. Startar/hostar den till då så är det fel på bränslet.
Om inget händer så kan du ta av tändstiften, jorda mot motorn och köra på starten och se om den får gnista.

Detta är steg 1 i felsökningen. Sen när du fått kläm på om det är gnista eller bensin motorn saknar så är det bara att inrikta sig på de delarna som berörs.

Lycka till!
av BNI
Ok, jag gjorde gnisttestet med 2 tändstift och fick ingen gnista. Var går jag härifrån?

Jag har en kompis som jag kan låna en voltmätare av och se om det är batteriet det är fel på, men om startmotorn och instrumentbrädan tänds så borde det väl vara ok?
av DandanRacing
Testa att sätta en av tändkablarna + tändstift direkt på tändspolen så får du se om fördelaren eller kabeln mellan t-spole o fördelare felar. Dock borde det stinka bensin om bilen om det är t-spole eller senare.

Ingen som känner igen ljudet? Kommer nå[…]

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]