Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jo det är så att jag ska köpa en ny lamdasond
men på Mekonomen, bildelar24, AD bildelar så står det följande "Lambdasond Reglersond före katalysatorn"
men min som sitter på nu sitter som på bilden under markerad (Bef) så jag undrar kan jag köpa denna eller måste jag köpa en som är anpassad för katten?

Googlade lite och hittade denna bild och detta svar ↓
För information. Uttaget före katalysatorn har inte samma gänga som uttaget på katalysatorn.

det enda som skiljer är alltså gängorna på hålen till lamdsasonden, så jag kan använda vilket hål jag vill bara lamdasonden passar i något av hålen? eller har jag fel? :shock: :roll: ??:-/

Bild
Det "räknas" som före katen när Lambdasonden sitter i framkant på katalysatorn. "Pluggen" i röret före katen användes av Volos verkstäder när dom mätte CO-halten när dessa bilar var nya. Alla 740 (från och med -88B) sitter den i katen. På tidigare 740 (till och med -88A) sitter den i grenröret och har kort sladd (mindre än en meter) Sitter den i katen är sladden nästan 2 meter. Själva sonden är annars samma.

Mvh
Lennart
jesper13 skrev:740 91-92 med bendix/regina har annorlunda sond
Det är helt rätt, tänkte inte på det :oops:
Är det en importbil kan det systemet sitta på andra årsmodeller tidigare än -91 också, annars sitter det Bosch LH på alla andra 740 med kataysator.
Smurfen740 skrev: så fick bli en beru vad det nu är för märke
Beru tänddelar är originalmonterat på frugans VW Passat -04 så det är säkert inget "hittepå". Dom är ganska vanliga på diesel grejer (typ glödstift och sådant). Även glödstift till bensin/dieselvärmare (typ Eberspächer)

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samma[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]