Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rbeck
Ursäkta för denna väldigt konstiga förklarning, men all hjälp skulle uppskattas. Är helt bortappad när de gäller allt med el att göra, så ja ska försöka förklara allt så bra som möjligt..

Börja få ett väldigt skumt fel på min volvo 940 förra vintern, överväxeln fungerade bara ibland.. Tillslut la den av helt och ja la märke till att själva
reläet till ÖV hade blivit totalt bränt, ja bytte ut de och överväxeln var helt död. Märkte rätt snabbt att direkt ja satte i de nya reläet så börja de röka så de stod härliga till..
Ja börja plocka ur själva panelen med alla särkingar och reläer och märkte ganska så snart att varenda kabel har i stort sett varit i lågor, bilen går att köra, allt fungerar konstigt nog, allt förutom överväxeln.
Jag tänkte ifall de skulle finnas nån snabblösning för att få överväxeln att fungera? Verkstaden ville ha över 30k för att fixa detta (!!!) Dom gav mig dock tipset om att skarva om kablarna bara så ska de lösa sig, men ja har varken kunskapen eller tiden att göra ett sånt just nu då ja behöver bilen och pendlar ca 10 mil om dagen så de blir lite dyrt att puttra på 4an varje dag, och sommarbilen ska ställas av alldeles snart..

Alla tips är varmt välkomna!!
http://www.magix-photos.com/permacodeme ... 300A641E0B
Denna kabel med kopplingar sitter vänster om växelspaken jämte växellådan (på undersidan). Alla 4 kaklarna var helt bara från allt vad isolering heter. "Teoretiskt" borde där vara både + och - och då kan det ju bli kortslutning. Säkringen borde gå sönder då. Det kan ju också vara "kortis" i solenoiden, men säkringen borde ändå gå sönder. Det sitter kanske en starkare säkring än vad det ska vara. Bilden visar kabeln på min 745-a efter jag monterat på krympslang på kablarna. Började det "ryka" direkt när du satte dit det nya reläet eller först när du tryckte på knappen?

Mvh
Lennart
Rbeck skrev:Skulle de helt enkelt funka att koppla en vippbrytare till solenoiden,skulle de vara en svår operation?
Som test funkar det att göra så. Som lösning är det inte bra, dels fungerar overdriven på alla växlarna, (vilket inte gör så mycket om man använder det med förstånd) dels skrotar du lådan om du skulle glömma att du har overdriven på och skulle börja backa.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:http://www.magix-photos.com/permacodeme ... 300A641E0B
Denna kabel med kopplingar sitter vänster om växelspaken jämte växellådan (på undersidan). Alla 4 kaklarna var helt bara från allt vad isolering heter. "Teoretiskt" borde där vara både + och - och då kan det ju bli kortslutning. Säkringen borde gå sönder då. Det kan ju också vara "kortis" i solenoiden, men säkringen borde ändå gå sönder. Det sitter kanske en starkare säkring än vad det ska vara. Bilden visar kabeln på min 745-a efter jag monterat på krympslang på kablarna. Började det "ryka" direkt när du satte dit det nya reläet eller först när du tryckte på knappen?

Mvh
Lennart
Detta kanske låter lite skumt men, de ryker endast när man har i relä för helljus samt relä för OD samtidigt, direkt man slår på helljuset så börjar reläet till ODn att ryka. Men även om ja endast har relä till OD i så funkar den inte ändå..
Jag rev isär bilen lite idag och kollade kablarna, de visade sig att de blivit en rejäl kortslutning så kablarna har smälts ihop,
ägaren innan har gjort en riktigt epakoppling för sina extraljus så kablarna till helljusen har smält ihop med kabeln till overdriven.. Därav kortslutning varje gång man använde helljus och od samtidigt.. Så man kan ju undra hur volvo har mage att ta 30tusen för att byta ut dessa 2 kablar, då resten av alla kablar såg helfina ut!
Som tur är har man en snäll far som ville hjälpa mig med detta så bilen är snart på hjulen igen.
Jag har en liten fråga till, där alla säkringar,reläer sitter. Hela den vita klumpen, är det någon skillnad på dessa om man jämnför en 940/740 utan overdrive? Jag skulle behöva lite delar ifrån en sådan, så som själva hållaren för overdrive reläet.
Rbeck skrev:Hela den vita klumpen, är det någon skillnad på dessa om man jämför en 940/740 utan overdrive?
Skulle tro det är samma. I alla fall om du håller dig till 740. På beskrivningar om reläernas placering står det all utrustning finns inte i alla modeller. Det skulle (för mig) betyda att det är samma "bottenplatta" med plats för "alla" reläer, men alla är inte monterade.

Mvh
Lennart
vad är det för verkstad som har mage att ta 30k för det jobbet?
hoppas jag såg fel har inga glasögon på mig.
jaha volvo såg det nu hitta glarrorna
helt otroligt pris.

hasse.
gubbstrutt skrev:vad är det för verkstad som har mage att ta 30k för det jobbet?
Dom ville nog inte ha jobbet bara. Det är ju väldigt svårt att lämna pris på ett sådant jobb. Ska du kunna lämna garanti så får man nog byta ut hela kabelhärvan i hela bilen för att vara säker. Sedan är ju ett bra sätt att sortera kunder på. En "inhyrd" kille på jobbet berättade för ett tag sedan att hans far blivit nekad att lämna in sin 245 -92 (i kanonskick) till vår lokala Volvohandlare. Fast han servat den där sedan den var ny. Dom "tog inte emot så gamla bilar längre"

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]

Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]