Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av axesve
Tjena har problem med att min vevaxelskiva inte sitter åt tillräckligt.

Räcker det med att man drar åt den för hand?
eller måste man ha muttersmack?
av NilsO
Skruven ska dras först med 60 Nm, sedan ytterligare 60°. Det går bra för hand. Man ska nog inte använda spärrskaft till vinkeldragningen utan ett T-skaft eller liknande.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Finns flera sätt...

1) Använd Volvos specialverktyg. Visst, det kostar runt 500:- men gör kamremsbyten etc hur enkelt som helst. Eller gör själv ett sådant verktyg.
2) Ta bort svänghjulsgivaren om motorn har det och lås svänghjulet med en dorn i ett av hålen. (Jag har inte provat det själv, men det borde gå fint.)
3) Ta bort startmotorn och håll emot på kuggkransen.
4) Lägg i fyrans växel och be någon hålla på bromsen. (Det fungerar "sådär", är kanske inte helt riskfritt för växellåda och bakaxel.)

Det är inte så bra att hålla emot på själva remskivan. Den är tvådelad med gummi emellan, förutom remskiva är den även svängningsdämpare för vevaxeln. Håller man emot på utsidan och drar på skruven finns risk att de två delarna förskjuts lite, och då blir remskivan vind och värdelös.
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
axesve skrev:Tjena har problem med att min vevaxelskiva inte sitter åt tillräckligt.
Räcker det med att man drar åt den för hand?
eller måste man ha muttersmack?
Moment.... Du har ju momentnyckel nu. 4-ans växel i (absolut inte 5-an), handbroms dragen och om inte det räcker så får du "hyra in" en kompis som trampar på bromsen. Den ska sitta ordentligt fast ,kommer inte ihåg momentet, 250 - 300 nm. Glöm inte Loctite, blå 243 eller motsvarande.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av folkrace86
Ja hanvände handbromsen samt att sambon bromsade. Sedan la ja på gänglåsning och drog 60nm + lite till å det sitter fast... att ta rätt gänglåsning är VIKTIGT du ska ha den du kan lossa själv utan att tillföra värme.
Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samma[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]