Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Burten
Haloj!

Bytte tändstiften idag på min 940 ltt med B230FK motor.
När jag skruva ur andra stiftet från torpedväggen, så gick det ganska tungt. Sen när det nya stiftet skulle i, så drog jag för hand kanske 7 varv tills det tog stopp, och försökte sedan dra med spärrskaftet men då tog det stopp. Kände med fingret och det var ganska mycket gänga kvar på stiftet, tändstiftet var alltså inte helt inne.
Så troligtvis är det gängan i topplocket som är dåligt. Lät den sitta så och satte tillbaka tändkablarna och bilen gick normalt.

Frågan är då, kan man köra med den sådär utan problem om bilen går som den ska? Tänkte så det inte skjuter iväg tändstiftet eller något sådant
Vågar inte dra med våld fast den, ifall det gör sönder.
Det som händer när du kör med den är att tändstiftet blir överhettat och kan t.o.m. smälta av värmen. I första hand ska du försöka få tag på en gängrensare (M14x1,5 tror jag gängan är) I nödfall med vinkelkapmaskin "såga" ett "jack" i ett av dom gamla (friska) tändstiften och smörja det ordentligt med fett ock försöka gänga i. Problemet är att du kanske inte får ut det stift som sitter där nu utan att skada det ännu mer. Men det finns "lösa gängor" att sätta i så det är inga större problem, för den som ha rätt "grejer". Det har nog dom flesta verkstäder idag.

Mvh
Lennart
Ett tändstift som inte sitter korrekt kan även åka ut som en projektil och skada något. Rekommenderar att du åtgärdar så snart som möjligt. Vilken verkstad som helst bör ha s.k. helicoilgängverktyg som ersätter den trasiga gängan med en insatsgänga som för övrigt är starkare än original.

Mvh GK
Burten skrev:Är det lugnt då?
Det är inte lugnt förrän hela packningen på tändstiftet tätar mot topplocket.
NilsO skrev:Sätter en verkstad i insatsgänga utan att ta av toppen om de vill göra arbetet seriöst?

"På min tid" när helicoil var nytt och aluminiumtopplock bara satt på en del bilar gjorde vi det men topplocket på.
Kommer ihåg en WV buss från c:a -65 som vi satte helicoil i. Det var inte lätt att komma åt så gängan kom lite snett. Det blåste hål i tändstiftet efter några mil. Han kom tillbaka och vi satte i ett nytt tändstift igen och drog fast ordentligt (misstänkte att det var för löst draget), men han kom tillbaka igen efter någon dag. Så det var inte annat att göra än att plocka ut motorn och byta det topplocket. Detta var enda gången jag vet att jag misslyckats med det. På "vanliga" bilar (som Volvon) kommer man åt bra och göra det rätt. Sedan finns det idag andra typer av gänginsatser (typ tunna hylsor) som är lättare att använda, men risken finns att den följer med tändstiftet upp vid nästa byte.
Jag föreslår (igen) en gängrensare (tror Biltema har). Kan du skruva i och ur tändstiftet till 3/4-delar borde det gå att "rensa" resten ganska enkelt. Gängtapp hade varit bäst, men det är kanske inte så lätt att låna eftersom gängan inte är en "vanlig" gänga. Smörj med fett bara. Det "samlar upp" dom spånor som blir

Mvh
Lennart
Jaha, men då ska jag nog åka en sväng till Biltema å köpa deras tändstifts gängnings sats.
Hur gör man med den? Kör man först in själva tappen bara och rensar upp och sedan kör man in helicoil gängan med tappen?
Den jag menar är bara till för att rensa rent befintliga gängor. Ska du "sätta i" nya gängor är det en verkstad som gäller. På Biltema hittar du hylsorna jag nämnde tidigare. Dom är lättare att använda. Men du kan inte använda den gängrensaren till att rensa gängorna. Då blir ju hålet för stort, den är till för att kunna sätta i hylsorna
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 2000016884
På Biltema hittar du faktiskt Helicoil gängorna också men inte för tändstift, däremot har dom den "gängrensare" jag menar. Den kan du gänga i hålet för att förhoppningsvis rensa rent så du får i tändstiftet.
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 2000016877

Mvh
Lennart
Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samma[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]