Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Storskrubb
Hejsan!
Bytte kylare på min bil och den nya kylaren hade inte någon termokontakt. Vet inte vad den är till för, kan någon svara på det? :) Sen undrar jag hur man enklast byter den ska man ta den från förra kylaren eller köpa en ny?
Glad för svar och hoppas ni får en trevlig helg! :)
av Rådlös
Den är till för elektrisk kylarfläkt, om du har någon. Fläkten går bara när det behövs. Har du ingen sådan elkylfläkt så kan en gammal trasig sitta som "propp i hålet".
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Nu skriver du inte vilken bilmodell eller motor du har, men om det gäller 740 eller 940 så styr termokontakten kylfläkten. Saknas termokontakten går inte fläkten, och då kan motorn koka om du står länge på tomgång eller när du t ex krypkör. Kontakten finns bara på vissa årsmodeller, annars styrs fläkten istället av bränslesystemet (med hjälp av temperaturgivaren i topplocket).

Har för mig att det ska gå att montera den i nya kylare? Osäker.
Användarvisningsbild
av päpplet
Kontakten och den extra elfläkten framför kylaren sitter bara på bilar med AC. Fungerar inte ACn brukar fläkten sällan gå och rosta ihop och då finns det ingen större mening att sätta dit kontakten igen
av NilsO
Sena 740 finns också med endast elfläkt, bakom kylet. Där måste termokontakten fungera. Men inte på årsmodell 88.
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]