Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Burten
Hej!

Jag har fått ett vinande ljud som plötsligt dykt upp från växellådan. Ljudet låter typ som en äldre bil när man motorbromsade förut.
Trampar jag ner kopplingen så slutar det låta, men såfort jag släpper upp den låter det.
Det låter mer ju mer jag gasar.

Koppling, lameller, urtrampningslager å några andra saker (inte jag som bytt) har bytts för 2 veckor sedan ungefär.

Det är på 1an och 2ans växel låter det som mest, medans 3an låter mindre och 4an å 5an låter knappt något.

Ringde å hörde med min mekaniker å han sa att det bara är å köra på, rasar det så har han ett parti växellådor liggandes :D
Det är lite smått störande det där ljudet, men nog skulle man kunna leva med det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom det låter mest på dom lägre växlarna är det förmodligen ett lager i växellådan. Som din mek. säger händer det förmodligen inget mer inom "överskådlig tid". Kolla oljan och undvik att köra med tungt lastade släp efter. Det belastar ju lådan mer då.

Mvh
Lennart
av Burten
Oljan bytte jag utan framgång, så olja finns det i lådan.
Nåja, bara å köra tills det rasar. Finns ju växellådor lite här å där liggandes :)
Användarvisningsbild
av päpplet
Är väl inte allt för ovanligt att M47 vinter och spottar ur växlar. Jävla skräplåda i mina ögon :roll:
av Burten
Fick tag i en ny m47 växellåda som suttit på en 240 innan, fick byta över gaffeln å lite andra småsaker så den skulle passa. Precis kommit in från monteringen! Montera ner den gamla var inga problem, men å ligga på rygg på ett betonggolv och trängas med en växellåda i famnen ensamen var hemskt måst jag säga, men fick dit den tillslut med blod, svett å tårar (W)

Inge mer vinande ljud, så det var den gamla växellådan som var boven.
Däremot fick jag inte backljuset att funka, vänt på kontakten utan framgång. Men det är inte hela världen.

Första gången jag gjorde detta, så vart ganska förvånad över att det gick såpass bra :)
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]