Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jesper13
jag brukar göra såhär:

palla upp, lossa hjul
lossa muttenr under leden, sedan de två bultarna som håller upp i fjäderbenet. med ett spett kan du enkelt bända ner länkarmen det som behövs och sedan slår du med handsläggan på godset i länkarmen som håller ledens kona, brukar ploppa upp efter 2-3 slag.

montera i omvänd ordning. om konan skulle snurra i godset kan man trycka upp länkarmen lite mha domkraften
av swedbank
jesper13 skrev:jag brukar göra såhär:

palla upp, lossa hjul
lossa muttenr under leden, sedan de två bultarna som håller upp i fjäderbenet. med ett spett kan du enkelt bända ner länkarmen det som behövs och sedan slår du med handsläggan på godset i länkarmen som håller ledens kona, brukar ploppa upp efter 2-3 slag.

montera i omvänd ordning. om konan skulle snurra i godset kan man trycka upp länkarmen lite mha domkraften
aha okej. De värsta är att jag slagit som ett jävla as där konan sitter.. å de händer inte ett skit...
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Jag har för mig att jag lossade muttern på spindelleden och lossade krängningshämmarstaget. Därefter kände jag att bultarna som håller spindelleden i spindeln gick att lossa, men lät de sitta i skruvade. Sedan minns jag inte om det var brytgaffel mot leden som gällde, eller om jag satte upp en domkraft mot tappen på spindelleden (som mothåll) och bankade på länkarmen.
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]