Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Saffe
Hej, jag har problem med min Volvo 740 -90. En varningslampa på instrumentpanelen lyser, det är en orange pil som lyser uppåt. Vad betyder denna?

Tack på förhand //Saffe
av Addekarlsson
Att din automat behöver service gissar jag på.
En bild vore inte helt fel, så vi pratar om samma pil. :wink:

Mvh/ Adde
av Saffe
Har tyvär ingen kamera men bilen har manuel växellåda. Jag har förmig att lampan sitter tredje från höger, långt åt höger ialla fall.
Användarvisningsbild
av lilleman
hej den lampan visar att 4:ans växel är urkopplad på automatlådan.lampan används på bilar med aw automatlåda har för mig att lampan har tänts på en arbetskamrats manuela bil men minns inte vad felet var. hoppas det löser sig det är irriterande :D mvh/roger
av Saffe
Ok, tack för svaren men är det ingen som vet vad den betyder på en manuell
växellåda?
Användarvisningsbild
av lilleman
enligt instruktionsboken till min 740 90 med automatlåda så används denna lampan på bilar med automatlåda :D :D mvh/roger
av Addekarlsson
*bankar skallen i bordet*
Jag hade fel... Ja, den pilen säger att man kör på vinterläge med automaten.
Alltså, att ettans växel är urkopplad, inte fyrans växel... Ny på detta med tomatlådor, haft det 2 veckor bara. :D Läste detta i instruktionsboken här om dan...
Blinkar denna pil, så är det service av tomatlådan som gäller. Så var det ju...

Denna pil är ej i bruk på en manuellt växlad bil, så ryck lampan ur huset bara.
Enbart automatväxlade bilar denna pil ska vara aktiverad på. Kan vara att ditt mätarhus kommer från en automat. Men varför pilen lyser, det vet jag inte.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av lilleman
helt rätt adde snygg bil förresten :D :D mvh/roger
av Saffe
ok tack för svaren, känner mig lättad att det inte var något fel.
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det