Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vracing
Tja. Min 945ltt-96 vill inte ha någon jämn tomgång. Antingen är den för hög eller för låg. Vill aldrig riktigt stanna på 8-900rpm. Om jag tex är ute och åker och ska stanna och kopplar så dör oftast bilen. Den stannar till fort på 8-900rpm sen sjunker den och bilen dör.

Bytt:
tomgångsmotor
Slangar till den
Insugspackning
Spjäll med tps

Blivigt viss skillnad. Förr dog den direkt jag kopplat medans nu kan den stanna vid koppling.
Hört om att det finns en felkod "hastighetssignal saknas" och att det brukar bli problem då? Vad ska jag kolla? Har obd2 så ingen direkt tillgång till att läsa ut felkoder.

Alla svar är välkomna!!! :D

Mvh
av NilsO
Eftersom den stannar när du kopplar ur så kolla efter luftläckor mellan turbon och gasspjället (t ex i intercoolern). Det blir samma "fel" som när folk monterar öppen dumpventil – luften pyser ut istället för att återcirkuleras i dumpventilen, luftmassemätaren blir lurad, motorn dränks i bränsle och stannar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lyser motorlampan alltså den så kallade Lambdalampan

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat i övrigt efter vakuumläckor eller läckor i luftslangar och vid insuget.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får nog åka till en verkstad och ta ut felkoder så vi får lite fingervisningar. Satte du dit en begagnad tomgångsmotor och i så fall var den rengjord, till rengöring kan bromsrengöring och topz användas.

Mvh GK

Vid vilket miltal brukar man få byta skivor?[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]