Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Don_JuAnte
Hejsan!!Jag ska köpa mig en volvo 745a, men jag undrar om det är värt att köpa sig en 745a glt 16ventilare?är det mer rackel med dom/ mindre pålitliga än vanliga 8 ventilars motorn o hur mkt mer kan reservdelarna till en sådan kosta???O vad skiljer försäkringen på en sådan jämfört med en vanlig 8 ventilers insprutare??O ha ni några mer " bra att veta saker" om en sådan så skriv gärna med det oxå.tack på förhand //Andreas Jonsson
av Addekarlsson
Motorn i sig är hållbarare än en 8V, om man sköter om den...
Balansremmen "ska" utrotas, då den alldeles för ofta orsakar kamremshaveri med ventilsallad som följd.
Kamremmen måste bytas innan den går av, för ventilerna tar i kolvtopparna, vilket slutar med typ 12 krökta ventiler (siffran tgen i luften, men du förstår principen).
Reservdelar och dess priser... Tja, sammalika som til en vanlig 8V. Det är bara motordetaljer som skiljer. Men dessa motordetaljer är dock något dyrare.

Försäkring är väldigt svårt att svara på, då det är så individuellt. Men jämför premien med en 740 turbo, så ligger dom ganska lika.

I övrigt så kan jag starkt rekomendera en 16V, eftersom det är en mycket rolig bil, för att vara en sugmotor.
Prestanda jämfört emd en vanlig 740 turbo, helt original, så är dom oerhrt jämnbördiga.

Tror det finns lite mer matnyttigt att läsa här på forumet om du gör en sökning på B234 och liknande passande sökord. :wink:

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Don_JuAnte skrev:OKeejs, jag är nöjd med ditt svar på min förundran, men då får du ju räkna med följdfrågor oxå. =)

Kan man bara så där utan vidare "utrota" balansremmen från bilen?gör den ingen egentlig riktig nytta lr vad?O varför har volvo ens satt dit en sådan om det är så dåligt, tänkte dom inte klart i den stunden lr??

Också undrar jag om du vet någon annan ev "bättre" beg köp guide på volvo 740i, än den från blocket som man kan tanka hem för en 20:a?o sen läste jag i det testet att inte alla 88ors 740isar har halv galvad kaross, bara dom senare det året, stämmer det?och hur vet man isf vilka som är det o inte, utan några mer drastiska åtgärder?

MVH Andreas
av Addekarlsson
Ja, det är bara utrota balansaxelremmen. Klipp av och dra bort den. Se till att inga rester blir kvar av den.
Trasslar den/delar av den in sig i kamremmen, så är det lätt ventilsallad.

Den sattes dit därför att porsche tyckte den ska sitta där (har jag hört rykten om, inget jag vet) och motverka vibrationer. Dessa vibrationer är knappt märkbara, och absolut inget som stör enligt mig.

Volvo själva brukar (en del, inte alla) fråga sina kunder om dom verkligen vill ha denna rem kvar, vid byte av kamrem. JAg har själv haft 2 bilar utan denna rem, och det har aldrig varit några problem för mig.

Begagnattester har jag ingen koll på alls, så där säger jag nej, jag vet ingen bättre än den på blocket. :D

Det där med galven har jag inte stor koll på.
Men, från och med -88b är det helgalvat har jag för mig.
-87-88a är halvgalvade tror jag, men mycket osäker...
Sambons 745 från -88 (tidiga -88) är galvad upp till midjelist i alla fall, så mycket vet jag.

Mvh/ Adde
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det