Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja! Har fått ännu ett problem på halsen som började en dag när bilen var varm. Den började alltså ticka, först så var det inte jättemycket men det eskalerade mer o mer och nu spelar det ingen roll om den är kall eller varm. Först så gick de bort efter ett litet tag när man körde på motorvägen men nu är det där heeela tiden. Det försvann dock stegvis efter en vecka ungefär (testade wynns hydraulic lifter treatment men vet inte om de gjorde nån skillnad) men sen blev det samma procedur igen, dvs att det stegvis kommer tillbaka, först bara när den är kall men sen också när den blir varm. Spelar heller ingen roll om motorn är kall eller varm just nu, det blir nog tom värre när oljan är varm vill jag påstå.

Den går helt normalt, inga konstigheter i övrigt alltså men den låter som en högljudd diesel så man får skämmas varje gång man kör förbi folk. Idag så startade jag bilen och då var ticket totalt väck helt plötsligt? Igår när jag stannade så lät de som vanligt fruktansvärt mycket. Blev glad en stund, sen blev han varm, då återkom de igen.

-Inga felkoder
-Tar inte märkbart mer bensin än vanligt
-Inge vatten i oljan och försvinner inget vatten
-Ryker inte svart eller vitt
-Kan inte med ögat se något läckage från grenröret
-Testade spruta startgas lite överallt vid insuget osv för o se om jag hade nån läckage utan resultat

Oljan byttes för knappt 4 mån sen (biltemas helsyntet 5w-40) och den tar lite olja så den "ersätts" efter hand. Problemet uppkom dessutom också bara några dagar efter att jag hade kört ca 100 mil+ och jag kör i princip inga korta sträckor i övrigt så det borde inte ha att göra med min "körstil". Jag har haft bilen i 5 år och varit noga med att byta olja o filter ofta, minst 1 gång om året.

Spontant kan man tänka sig att lyftarna börjar bli dåliga men det låter inte som att det är en lyftare eller 2 som låter utan att ALLA låter som fan och dessutom så har det ju gått lite upp och ner som jag beskrev tidigare och inte kommit lite gradvis så att säga. Kan det vara för dåligt oljetryck upp till lyftarna? Borde jag prova byta till en 10w-60 olja?
Volvo740an skrev:Vet inte om det var själva oljebytet som gjorde de eller för att det var en tjockare olja men oavsett så är det väldigt skönt att slippa det där jäkla tickandet!!
Det kan inte vara så enkelt som att du hade för lite olja i motorn? Min 16V motor började ticka när jag "slarvade" med oljebyte/kontroll för några år sedan och oljenivån sjunkit ner till botten av oljestickan. Ny olja (rätt mängd) sedan har det varit tyst. Det var aldrig så låg nivå så oljelampan tändes.

Mvh
Lennart
Oj du körde med helsyntet? Kan ju slamma igen bra då om man har otur. Helsyntet rengör "för bra". Min tanke är att det kan varit det som gjorde att den tickade. Nåt slam/smuts som lossnat nånstans och satt sig i lyftaren lr dylikt. Och när du bytte olja så åkte den bort
purpledodi skrev:Oj du körde med helsyntet? Kan ju slamma igen bra då om man har otur. Helsyntet rengör "för bra". Min tanke är att det kan varit det som gjorde att den tickade. Nåt slam/smuts som lossnat nånstans och satt sig i lyftaren lr dylikt. Och när du bytte olja så åkte den bort

BildBildBildBildBildBild
lennarte skrev:
Volvo740an skrev:Vet inte om det var själva oljebytet som gjorde de eller för att det var en tjockare olja men oavsett så är det väldigt skönt att slippa det där jäkla tickandet!!
Det kan inte vara så enkelt som att du hade för lite olja i motorn? Min 16V motor började ticka när jag "slarvade" med oljebyte/kontroll för några år sedan och oljenivån sjunkit ner till botten av oljestickan. Ny olja (rätt mängd) sedan har det varit tyst. Det var aldrig så låg nivå så oljelampan tändes.

Mvh
Lennart
Efter att det började ticka så kontrollerade jag oljan det första jag gjorde, låg lite lite under det räfflade dvs lite för lite så visst kan det kanske ha med det att göra men det borde ändå ha varit tillräckligt, finns en rätt god marginal där tror jag. Påfyllning hjälpte dock inte. Såhär mer än en vecka efter bytet så är det fortfarande tyst! :)
purpledodi skrev:Oj du körde med helsyntet? Kan ju slamma igen bra då om man har otur. Helsyntet rengör "för bra". Min tanke är att det kan varit det som gjorde att den tickade. Nåt slam/smuts som lossnat nånstans och satt sig i lyftaren lr dylikt. Och när du bytte olja så åkte den bort
Jajemen, men jag har haft bilen i mer än 5 år och alltid kört på syntet så det borde inte vara det som är problemet. Tror även förra ägaren (den enda ägaren) gjorde likadant då han var mycket pedantisk och servade bilen på Volvo. Men tanken med slam/smuts som satt sig i lyftaren slog mig också! Det var därför jag först slog i wynns hydraulic lifter treatment utan något riktigt resultat.

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]