Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo1848
Tja!
Har ett konstigt problem jag inte kan få bukt med. Jo det började så att jag skulle bestämma mig för att göra en egen instrumentpanel. Allt gick som smort men fick problem med tankmätaren. Jag köpte ett orginal mätarhus från en 740 -84a har jag för mig där jag plockade ut mätaren och sen skulle sätta in. På mätaren satt tre utgångar. Jord, plus och signalkabel. Så jag tog en plus kabel och kopplade in samt signalkabeln från tankmätaren och så drog jag en jord från chassit framifrån till mätaren. När allt detta var gjort märkte jag att när jag vred på tändningen var mätaren i botten. Jag testade då att byta plats plus och minus, då vart den full (billig tankning :D ) . Detta hände även om signalkabeln från givaren var ut eller i mätaren. Vad är det jag gjort fel?
Volvo bytte givare till årsmodell 86 eller 87 så tar du ett äldre mätarhus kommer tankmätaren fungera baklänges och tempmätaren kommer knappt röra sig.

Ur volvos gröna bok:
Hävarmsgivare (82-86)
Tom tank....296 +- 15 ohm
Full tank.....36 +-2 ohm

Hävarmsgivare (87-)
Rörgivare (86-)
Tom tank.....0 ohm
Full tank......280 ohm

Och tempmätaren
82-86
60 grader.....217 +-35 ohm
90 grader.....87 +-15 ohn
100 grader....67 +-11 ohm

87-
60 grader.....560 ohm
90 grader.....206 ohm
100 grader....153 ohm

Hoppas det kan komma till nytta ;)
päpplet skrev:Volvo bytte givare till årsmodell 86 eller 87 så tar du ett äldre mätarhus kommer tankmätaren fungera baklänges och tempmätaren kommer knappt röra sig.

Ur volvos gröna bok:
Hävarmsgivare (82-86)
Tom tank....296 +- 15 ohm
Full tank.....36 +-2 ohm

Hävarmsgivare (87-)
Rörgivare (86-)
Tom tank.....0 ohm
Full tank......280 ohm

Och tempmätaren
82-86
60 grader.....217 +-35 ohm
90 grader.....87 +-15 ohn
100 grader....67 +-11 ohm

87-
60 grader.....560 ohm
90 grader.....206 ohm
100 grader....153 ohm

Hoppas det kan komma till nytta ;)
Tack så mycket :) ! Det kan vara bra att veta. Dock är problemet just nu att den ger utslag antingen max eller minimum, även fast signalkabeln inte är inkopplad. Alltså att den bara tar strömmen den behöver sen gör så att visaren står längst ner eller längst upp. Läste någon annanstans att spänningen ska vara 7.9 volt och inte 12 volt till tankmätaren, kan detta vara problemet?

En annan sak jag kollade upp var att minusen som går till bränslemätaren har en separat kabel och man kan inte ta vilken jordanslutning som helst alltså. Tror det stod här: http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... Bilder.pdf att det skullle vara kontakt C stift 6 men hittar inte den kabeln, tror jag tagit bort den när jag höll på med dem andra instrumenten :oops: kan man koppla in en ny jord på nåt sätt kanske?

Vill verkligen få den att funka snart, har stört mig rätt länge på det (H)
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]