Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Burten
Har ett märkligt problem när jag gasar på.
Stämplar jag gaspedalen i botten på 5ans växel så känner jag hur den först accar upp lite, sen skenar varvet iväg snabbt iväg tills jag lättar lite på gasen, då kommer accet.
Det är likadant på 3an och 4an.

Kan det vara dags för ett lamellbyte eller kopplingsbyte?

Bilen är en Volvo 945 ltt pystrimmad till 0.7 bar. Bilen helt original förövrigt.
av rid54
Det är nästan säkert kopplingen som slirar. Troligen är bästa åtgärden att byta hela kopplingen, med tryckplatta, urtrampningslager och lamell när man ändå tar ned lådan.

Edit: du kan ju iofs felsöka manövreringen (dvs att det inte är nåt som hakar upp sig när du släpper pedalen (att det finns spel kvar).
av Burten
Ajdå, var nästan det jag var lur på att det kunde vara.
Skulle man kunna få en länk till en kopplingssats som passar på min bil?

Växellådan jag har är nog m47.
av rid54
Jag tror de större reservdelsfirmorna har möjlighet att få rätt grejer genom regnumret (Skruvat, Biltema, Mekonomen) och det finns ju alltid Volvo (om de har grejer kvar).
av NilsO
Burten skrev: Växellådan jag har är nog m47.
Du skriver ovan att det är en 940 LTT, alltså lättrycksturbo, motor B230FK. Då borde växellådan vara M90.

Men vilken (manuell) växellåda man har går enkelt att se på spaken på 940:

M46 har fyra växlar och elektrisk överväxel med en knapp mitt på spaken, och en "ring" man drar uppåt för att lägga i backen.
M47 har fem växlar, och en "ring" man drar uppåt för att lägga i backen. Den växellådan fanns vad jag vet inte på bilar med turbomotor.
M90 har fem växlar, backen ligger höger – bakåt (nedanför femmans växel), ingen ring.
av Burten
Sådärja, kopplingen, urtrampningslagret och lamellerna är bytt. Så nu går den som den ska göra :)

Fick höra av mekanikern att orsaken kan vara att jag har så bra fäste med mina 225/45 - 18 däck som gör att istället för hjulspinn så är det kopplingen som börjar slira istället.
Min laddar ju 0.7 bar nu och växellådan är m47.

Så frågan är, ska man då undvika kraftiga accelerationer på 1ans och 2ans växel för att spara på kopplingen, eller är det bara å gasa på nu när jag har ny koppling? :wink:
av rid54
Om du tar ut max vridmoment spelar det ingen roll vilken växel som är i. Antingen klarar kopplingen motorns vrid eller inte. Axet blir ju bättre på låg växel, men för kopplingen spelar det ingen roll. Du kan ju prova genom att köra konstant fart och motorn på det varvtal den bör ge mest vrid och sedan stämpla (välj växel efter fartgräns/böteskänslighet mm.). Det är ju lättare att hinna märka nåt på högre växel, men det kan ju bli lite hög fart, tänker jag. Jag vet inte om kopplingen är specad för det vrid din motor kan ge.... Risken är att om du ger fullgas innan du låtit kopplingen greppa ordentligt, så kommer den inte att sluta slira, dvs den klarar inte att bromsa ned motorn om den så att säga redan slirar, även om du släpper kopplingspedalen.
Val av motorolja

De heter samma så då är det sa[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]