Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoRolle
Hej alla, är ny på forumet och har skaffat mig en gammal volvo 745 GL (b230f).

Har sett många trådar runt på internet om detta men inte fått något riktigt svar eller någon med liknande symptom som på min bil.

Dock är det så att där är lite små problem med den, för det priset så hade det nästan varit konstigt om där inte var några.
Hastighetsmätaren funkar inte, och våran fina svenska bilprovning tycker detta är högst nödvändigt. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, men jag tror att det är något i själva mätarhuset, för när man slår på instrumentpanelen (ovanför mätarhuset) så hoppar den igång och fungerar ett tag, sedan dör den igen. Eller om man struntar i att slå och kör ca. 5-10 km så hoppar den igång en stund för att dö igen.

Någon som vet om det går att fixa, vad det kan bero på, eller vad som behövs bytas!

MVH Rolle.
av NilsO
Men om det "hjälper" att man knackar på instrumenthuset lär det ju vara glapp där snarare än vid bakaxeln.

Man kan ta ut instrumenthuset, plocka isär det och löda om lödpunkterna på kretskortfolien och hastighetsmätarens kretskort.

Det finns folk som säljer renoverade mätare/instrumenthus om man inte vill göra det själv. Att köpa ett annat på skroten är däremot vanskligt, för många 740 har detta fel.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoRolle skrev:Någon som vet om det går att fixa, vad det kan bero på, eller vad som behövs bytas!
Det är ett vanligt fel, så begagnade från skroten är en chansning.
NilsO skrev:Men om det "hjälper" att man knackar på instrumenthuset lär det ju vara glapp där snarare än vid bakaxeln.
På min 745-a "konstrade" den ibland. Den stannade vid typ 110 km/tim. även om man fortsatte att öka farten. Ibland stod den kvar på 0 efter start, hela tiden hjälpte det att "slå till" på instrumentbrädan ovanför mätaren. En dag slutade det att hjälpa, den blev "heldöd", så jag läste på forumet hur andra bukar göra. Plockade ur mätarhuset och "plockade isär" det och tog ut själva mätaren och kollade på lödningarna. Allt såg bra ut och jag konstaterade att jag kanske skulle göra mer skada än nytta om jag skulle löda om alla punkter "för säkerhets skull". Jag monterade ihop all och satte tillbaka mätaren och den har fungerat "klockrent" i över ett år nu. Misstänker att "pinnarna" som är själva kopplingen mellan mätaren och mätarhuset kan ha varit problemet, men jag vet ej säkert.

Mvh
Lennart
av VolvoRolle
Tack för svaren! Ska försöka få tag i ett annat mätarhus som är bra. Är det någon skillnad på mätarhusen mellan årsmodeller? Min är som sagt en -90.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoRolle skrev:Är det någon skillnad på mätarhusen mellan årsmodeller? Min är som sagt en -90
Det finns 2 fabrikat, VDO och Yasaki. Dom är inte direkt ytbytbara emellan sig. Sedan vet jag att till min GLT 16V -88B med farthållare AC och ABS hittade vi inget som passade när min svåger (tidigare ägare) försökte elda upp det när han skulle "släcka" ABS lampan för många år sedan. Vi fick löda i trådar där folien "brunnit" och det funkar än. Men jag har för mig (läst på forumet någonstans) att från -90 ska det vara samma. Skillnaden mellan fabrikaten ser man främst på visaren på hastighetsmätaren, men jag tror att detta gäller före -90.
Har jag fel är det säkert någon som rättar mig. Det är det som är så bra med detta (och säkert andra) forum. Kommer man med felaktiga "påståenden", så får man "på pälsen"... :-)-)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
Yasaki vet jag inget om men vdo 88a och bakåt har 3 stift. 88b och framåt har 4 stift. Så har det varit på alla mina och bekantas i alla fall.
Användarvisningsbild
av Vix
Yasaki vet jag inget om men vdo 88a och bakåt har 3 stift. 88b och framåt har 4 stift. Så har det varit på alla mina och bekantas i alla fall.
av VolvoRolle
Ja min mätare har fyra stift. ville flytta över en mätarklocka från en 89 årsmodell men detta funkade inte, kretskorten ser olika ut med. Ska skaffa mig en ny hastighetsmätare imorgon! Tack för alla svar!
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]