Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Teoc
Hejsan! Jag äger en 745 16v -88 som inte riktigt funkar som den ska.
Lyfte av toppen pga av toppackings byte, toppen är blev planad när den ändå var av. Satt ihop allt enligt konstens alla regler med Volvos egna packingsmassa osv.

Bilen gick klockrent till jobbet dagen efter, men när jag skulle hem fanns det absolut inget komp på någon cylinder. jag testade att köra startmotorn några gånger och sista gången small det till och oljefiltret sprack! bogserade hem bilen och bytte oljefilter, testade att mala, den startade och gick i ca 5 sek sen dog den och 0 komp på alla cylindrar igen.

Har bytt toppacking 2 gånger och kollat princip allt. Har börjar fundera på om reduceringsventilen till oljepumpen har hängt sig, och medför att tryckarna åker ut fullt och öppnar ventilera lite? Någon som varit med om något liknande?

Mvh Rasmus
Användarvisningsbild
av lennarte
Teoc skrev:Har börjar fundera på om reduceringsventilen till oljepumpen har hängt sig, och medför att tryckarna åker ut fullt och öppnar ventilera lite? Någon som varit med om något liknande?
Det låter ju ganska troligt, men jag har faktiskt ingen aning. Men om du spräcker ett oljefilter är det i alla fall alldeles för högt tryck. Var ventilen sitter på 16V motorn sitter vet jag inte heller, men pumpen sitter ju lätt till, och ventilen borde sitta i anslutning till den.

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]