Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan. behöver hjälp med min volvo 740 16v -88b med 010 LMM

har 7 stycken felkoder som jag skulle vilja ha hjälp med och lösa, felkoderna ger inte så mycket information vad det kan vara för fel

Uttag 2
1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare
2-2-1 Lambdareglering, mager dellast
1-2-1 Signal från luftmassamätare

Vattnet i expantions kälet är nästan alltid varmt eller kallt aldrig kokhett, antingen kyler den väldigt bra eller så är min gissning att det är fel på termostaten? tempmätaren i mätarhuset fungerar i övrigt inte. hoppade till lite då och då i vintras

Lamdan, täppt avgasrör, eller igensotat kat. kan det vara det eller ska jag satsa på och byta till en ny lamda?

Luftmassemätaren har jag funderat på en längre tid om den är trasig.

Uttag 3
2-1-4 Impulsgivarsignal
2-2-4 Motortempsignal
1-4-4 Lastsignal
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge

impulsgivarsignal Ingen aning om vad det är eller vart den sitter. vad kan det vara för fel på den eller orsakar felkoden?

Motortempsignal, kan det ha med och göra med mätaren och det kalla vattnet? trasig givare under 3ans insug (räknat bakifrån) eller trasiga temp mätaren i mätarhuset?

Lastsignal ? är det så att han har gått i S.K "gå i hem läge" ?

Spjällhuskontakts signal tomgångs läge. kan det vara trasig tomgångsventil eller spjällhus kontakten? spjällhuskontakten klickar som den ska

Vevhusventaltionen : ligger lite vitt/bech klägg i slamfällan. hur rengör jag detta på bästa sätt? om den nu skulle vara tät?

säg mig vad tror du vad detta kan vara och vad behöver jag byta? inga svar är för dumma för mig säg din tanke om detta
Har du först nollat alla felkoder (eller kopplat ur batteriet en stund), kört med bilen tills motorlampan tänts och sedan läst ut dem? Annars gör det först, och skriv upp vilken/vilka koder som visas då.

Flera av koderna är sådana som man kan få ibland utan att det är något fel (t ex om man får tjuvstopp...).
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Ok, men då ska du verkligen nollställa och läsa ut igen. Då kan ju koderna ha satts för flera månader sedan.

Vad är problemet med bilen? Lyser motorlampan (lambdalampan)? Tänds den isåfall direkt när du startar eller först efter en stund?
dricker 1,4 -1,6 liter milen sedan ett tag tillbaks..1,2 är ju okej för en 16v. jag tycker det är låg tomgång 700-850 rpm.. när jag köpte den låg den på 1000 rpm. slö som en vanlig b230f. gasar jag ur den på väg och ligger mellan 4500 rpm 5000 rpm så känner man att den nästan misständer lite. känns ett litet ryck var 5-6 sekund
motorlampan lyser inte men glödlampan kan vara trasig i mätarhuset.
Smurfen740 skrev:motorlampan lyser inte men glödlampan kan vara trasig i mätarhuset.
Motorstörningslampan är inte kopplad på -88B. I alla fall inte på min, kabeln (nr 7 har jag för mig) fattas i den 12-poliga kontakten i kabelhärvan som kopplas bak på instrumenthuset. För övrigt känner jag igen problemen från min egen pärla som jag äntligen "fått snurr på" ligger numera på c:a 1,2 l/mil mot 1,6 får några år sedan. läs gärna min tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... sleproblem
om hur jag ibland slet mitt hår i förtvivlan, men går som som den ska. Den blev ganska lång men det kan vara värt att "traggla igenom". Den slutliga lösningen var spjällhuset, ordentlig rengöring, slipning av slitkanter, noggrann justering av spjäll, spjällaxen och kontakten. Jag hade dock hög tomgång mestadels. Du menar nog uttag 2 och 6, det är dom enda som är kopplade. Kolla på F&Q på forum index, där finns förklaringar till koderna. Det första du ska göra är att kolla att det inte läcker någonting alls i avgassystemet framför allt inte före katen och att packningen mellan insuget och topplocket inte läcker. Lita inte på "startgasmetoden", min visade inga tecken med startgas men var läck ändå

mvh
Lennart
Smurfen740 skrev:vad är motortempsignal då? givaren som sitter undre 3ans insug? eller mätaren?
Tempgivaren till motorstyrningen sitter vid 1-ans cylinder på 16V motorn, på "vanliga 8v motorer sitter den vid 3-ans cylinder. Den har små flata kontktstift, tempgivaren till mätaren har runda stift. Bakom tempgivaren till mätaren sitter knacksensorn. Kolla att anslutningarna där är ok och inte ärgade, samt att den sitter fast. rör den inte med några verktyg i onödan.

Mvh
Lennart
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]