Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nellancc
Har införskaffat mig min andra 945 classic, men med viss ac problematik.

Felbeskrivning: Ac pumpen slår till i 3 sekunder, sen slår den ifrån i 3 sekunder och håller på så tills man stänger av den (på "snöflinge knappen inne i kupen).

Felsökning hittills: Kylmedia finns, lågtrycks vakten är sluten. Pumpen går till så magneten drar så, (mellanrummet på pumpen anser jag som ok).

Fråga: Kan det vara någon av dom tre givarna som sitter brevid varandra längst ner på ac kylet på högersidan?
Snälla en förklaring på dessa tre givare...

Tacksam för svar.

/En svettig tvåbarns far
av Gelis
Givarna Är bla till kylfläkten, men 3 sek stop 3 sek go känns som på tok för korta intervaller vid 20° omgivningstemp. Skulle tippa på att du har för lite gas i systemet, dock tillräcklig mängd för att inte slå ifrån på lågtrycks vakten.
Användarvisningsbild
av erikn
Det tror jag också. Men då vi inte vet hur du kollat att det finns gas i systemet är det svårt att råda något mer.
av xxargs
Med stor sannolikhet för lite gas i systemet och lågtrycksvakten stoppar kompressorn så fort trycket går under 2 bar övertryck och startar igen när den är en bit över det trycket igen.

nu kan jag inte hur olika volvomodeller ser ut.

men är den en orificersystem med reciver (även kallad torkfiltret) på sugsidan (monterad i ändan av tjocka AC-röret från torpedplåten) så bör den bli kall i botten om det finns tillräckligt med köldmedie i systemet och halvfart på fläkten, blir det kallt endast när ventilationsfläkten är i lägsta läget så är det för lite köldmedie - även tjocka röret skall bli kall och svettande i stort sett alla lägen utom vid full ventilationpådrag och det är väldigt hett ute.

om jag mins rätt så går det en smalare AC-rör på en bärbalk på högra sidan (sedd körriktningen) och på denna rör sitter det en skarv med koppling mitt på röret (där sitter strypningen - orificern) och sidan närmast mot torpedplåten efter muttern bör bli kall hela vägen in mot torpedplåten. - blir den kall ??

i ditt fall kan det vara så lite köldmedie kvar att sagda röret knappt kyler sig och det blir märkbart olika temperaturskillnader före och efter skarven och det kommer så lite köldmedie att det suger tomt på receiversidan så att lågtrycks-pressostaten slår ifrån kort efter att kompressorn startat igen.

normalt sett får man åka till kylnisse så att de får läckkontrollera och fylla upp då priserna börjar vara rimliga om det räcker med enbart uppfyllning och inte hittar läck på tex. kondensorn, om du tänker fylla med envirosafe eller liknade gasolbaserade produkter själv så finns det ett antal trådar på forumet om detta.
av DandanRacing
Så där betedde sig min ac oxå när jag köpte bilen, lämnade in den till gamla jobbet på fyllning o de fick ut bara 300gram gas o fyllde upp till normala 900gram.

//Andreas
av nellancc
Tack för många svar, xxargs: tack för hel roman! Ska kolla allt detta imorn, mycket matnyttigt i det svaret!! Kollat kylmediat har jag gjort hos en bekant som har "kylmedia som jobb". På hans manometer visade det 5bar. Vid detta tillfälle startade inte kompressorn. Så vi kunde inte se trycket när kompressorn gick. Väl hemma 20min efter mitt besök hos min bekant, beter den sig som vanligt. Typiskt! Återkommer efter vidare felsökning.
av xxargs
Man kan inte bedöma någonting alls om fyllningsmängd förutom om den är helt tom på en anläggning där kompressorn inte arbetar, även när kompressorn arbetar så krävs det en hel del kunnande och kännedom om kylmaskiner för att kunna avgöra om det är tillräckligt eller inte och i princip behöver man mäta tryck på hög och lågsidan och temperaturen på typ 4-8 ställen samtidigt vilket är gjort en gång vid konstruktion och därefter finns som en fyllningsmängdrekommendation.

På den tiden torkfilter hade tittglas i sig så fyllde man tills det precis inte bubblade i fönstret medans idag måste man suga ut kvarvarande köldmedie - väga detta och komplettera det som fattas om det skall bli fyllt som kontruktionen tänkt sig.

---

bil-AC har dock ganska stora reservutrymmen eftersom bil-AC i många fall smygläcker mellan 30-60 gram/år även om man officiellt säger att det inte läcker bland branchfolket - ja förutom när det skulle göras skärpta regler angående läckage i EU, då var det helt plötsligt omöjlig att lova konstruktioner som garanterat skulle läcka mindre än 35 gram/år som var det nya förslaget från EU...

Detta gör att en bil-AC ger kyla även när det fattas ganska mycket köldmedie och först när hälften till 2/3-del av köldmediet har försvunnit ut så slutar AC:n att fungera helt.

Detta är dock inte helt sant i alla lägen då bilar med kompressor med variabel kompression och PWM-styrning av kompressorn kan tappa prestanda väldigt fort även vid relativt små mängder utläckt köldmedie medan bilar med ON/OFF-kompressor och fast deplacement kan köra systemet betydligt tommare på köldmedie innan kylan avtar till för föraren oacceptabel nivå.
av DandanRacing
Åk och få bilen tömd och uppfylld, genom att kolla trycket så får du bara reda på att det finns gas inte hur mycket gas då det bara är en lite del som är i gasform resten av gasen går till vätskeform vid påfyllningen. Därför fyllnadsmängden står i gram och inte bar på systemen.

Och att felsöka en ac utan att kolla mängden gas är som att felsöka en bil som inte får bränsle utan att kolla bensintanken :roll:

//Andreas
Användarvisningsbild
av Mabuse
DandanRacing skrev:Åk och få bilen tömd och uppfylld, genom att kolla trycket så får du bara reda på att det finns gas inte hur mycket gas då det bara är en lite del som är i gasform resten av gasen går till vätskeform vid påfyllningen. Därför fyllnadsmängden står i gram och inte bar på systemen.

Och att felsöka en ac utan att kolla mängden gas är som att felsöka en bil som inte får bränsle utan att kolla bensintanken :roll:

//Andreas
WORD!

:-)-)

(Bold i den citerade texten har jag lagt till)
av NilsO
nellancc skrev:Vid detta tillfälle startade inte kompressorn. … Väl hemma 20min efter mitt besök hos min bekant, beter den sig som vanligt. Typiskt!
Ja, det är faktiskt ganska typiskt :). Att kompressorn lägger av helt efter ett tag beror antagligen på att magnetkopplingen har för stort spel. Den tappar humöret extra snabbt när systemet får arbeta med för lite kylmedium och slår på och av hela tiden. När den väl givit upp slår inte kompressorn till alls förrän bilen fått stå ett tag. Det finns många trådar om att "shimsa om" magnetkopplingen och det är ganska enkelt på 940 eftersom det är gott om plats. Det är inte det primära problemet här – men du måste antagligen fixa det också om AC:n ska fungera.
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]