Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mifran
Har problem med en Volvo 740 som inte startar, det började med att den dog vid tomgång men det gick att starta efter en stund och köra.
Nu går bara startmotorn.
Har testat att bygla reläet till bränslepumpen och då startar pumpen, har även provat att jorda reläet till bränslepumpen så att den startar vid tändning men inget händer men det luktar lite bensin.
När startmotorn går rör sig inte varvräknaren.
Har läst att det kan vara en givare vid fördelaren som kan vara sönder, men när jag tittar på mekonomen så har de något som heter vevaxellägesgivare, är det den som sitter vid fördelaren och som kan vara sönder?
Det började med att bilen dog flera gånger och tvärdog helt, kan det då vara jordfel, många anslutningar som jordpunkter med mer är inte så fina men det ser likadant överallt och jag har provat att "rycka" lite i alla kablar.
En annan sak som ser lite konstig ut är en ganska grov slang som går in i den stora gummislangen som jag antar är insuget, där ser det lite sprucket ut men skulle det påverka om motorn startar eller inte?
Bilen är ju en 87:a så det finns ingen diagnostik även att det är en katalysatorbil med insprutning?
Har inte testat om det kommer någon gnista.
Har "racklat" lite i reläet vid kylarkärlet, såg också rätt korriderat ut och jordat det bättre.
Några tips på vad jag kan göra för att få igång bilen?
Mikael
Användarvisningsbild
av eslund
Tändmodulen?
Användarvisningsbild
av mifran
Mer info:
När jag tar bort multikontakten till hallgivaren på vevaxlen vid fördelaren var den helt inoljad med motorolja. Kan det vara så att det läcker ut olja in i fördelaren och till givaren.
Påverkar det att det är olja i fördelaren? Det har ju gått köra tills ganska nyligen och oljan borde varit där ett tag.

Har inte testat tändmodulen, det känns som det är fel med tändningen och givaren vid vevaxlen, jag minns att varvräknaren för ett tag sedan gjorde konstiga utslag, detta borde tyda på givaren har problen?
Användarvisningsbild
av Dobermann
mifran skrev:Mer info:
När jag tar bort multikontakten till hallgivaren på vevaxlen vid fördelaren var den helt inoljad med motorolja. Kan det vara så att det läcker ut olja in i fördelaren och till givaren.
Påverkar det att det är olja i fördelaren? Det har ju gått köra tills ganska nyligen och oljan borde varit där ett tag.

Har inte testat tändmodulen, det känns som det är fel med tändningen och givaren vid vevaxlen, jag minns att varvräknaren för ett tag sedan gjorde konstiga utslag, detta borde tyda på givaren har problen?
Om det påverkar att det är olja i fördelaren? svar JA

http://www.tradera.com/category/auction ... tid=302207
Användarvisningsbild
av mifran
Hur gör man för att byta hallgivaren? Måste man plocka bort fördelaren, det är lite trångt ...
Användarvisningsbild
av mifran
Hur kan det bli olja vid givaren, är det någon packning man måste byta också?
Användarvisningsbild
av Dobermann
mifran skrev:Hur kan det bli olja vid givaren, är det någon packning man måste byta också?
Sitter nån packbox där, å läcker den förmycket så blir det kortis, har du kollat om du har nån gnista överhuvudtaget?
här är en bild från tradera
http://www.tradera.com/auction/aid_32964520
fördelaren är inte svår att ta loss först 3 skruvar för att ta fördelarlocket sen 2 skruvar för hela fördelaren.
MEN har du gnista så är detta INTE felet
Användarvisningsbild
av mifran
Har inte kunnat testa om det är gnista, bilen stannade på ett ödsligt ställe där den står ännu så jag har bara kunnat göra enkla test enligt ovan om bensinpumpen går och om datorboxen har jordfel men inget av de två sakerna verkar vara problem, när man kör på startmotorn så luktar det bensin så jag antar jag inte har någon gnista och att det inte är bra för katten att få massa bensin.
Men ska försöka få bort fördelaren, tycket det var konstigt att jag blev helt oljig när jag tog bort kontakten till givaren, funderar på om den oljan som var där kan ha kommit in i föredelaren, eller om det är bäst att låta allt sitta ihop och bara ta bort gicaren men det verkar som man måste ta bort fördelarlocket och att det sedan går att ta bort givaren med en insexnyckel? Har inte skruvat med tändsystem mm innan för det har aldrig varit några problem innan med bilar utan mest bromsar som kärvar.
Men funderar på om det inte är dags att skrota ... :) men vore gott o få igång den iallafall, verkar ju vara något fel vid fördelaren.
Bilen har i flera månade varit lite konstig vid start, man får vänta en stund med att köra iväg för tomgången gick ner en eller två gånge så det blev lite ryckigt om man inte väntade någon minut innan motorn blev normal.
Är ingen expert ...
Användarvisningsbild
av mifran
Kanske inte så bra men jag testade att ta bort ett stift och lägga det på toppen för att se om det kommer någon gnista men inget hände och varvräknaren rör sig inte.
Tog bort fördelaren och det var rätt smutsigt, såg att den är tillverkad 1984 men jag har en 1987 så den verkar vara bytt innan.
Hur ser man om fördelaren är sliten, siften som rotorn går mot har spår och rotorn ser lite sprucken ut längst ut, kan det vara fördelarlock och rotor som gör att motorn stannade? Eller är det hallgivaren i fördelaren som spökar. Finns det fler givare som kan ställa till det? Hur mäter man upp fördelare och hallgivare fungerar? Tacksam för alla svar börjar snart ge upp och skroten hägrar.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]