Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av shoeboxrob
den går lite ojämnt (endast på tomgång)strax under 1000varv. lite ryckigt kan man beskriva det. och sen någon dag tillbaka även dött på tomgången helt till och från när man har varit ut och kört. stiften jag bytte var väldigt svarta som om den får för mkt soppa + att den skjuter ut vätska från avgasröret (ryker inte). bilen fungerar bra förövrigt

dessa saker är bytta nyligen.

:tomgångsmotor
:soppapump
:soppafilter
:sopparelä
:LLM
:tändstift
av 940turbo
Kan ju vara spjällägesgivaren antingen sönder eller den är lite felställd (har hänt på flera av mina bilar att den är inte helt rätt inställd) prova röra spjället med motorn av, det skall klicka precis efter börjat röra den.
940turbo skrev:Kan ju vara spjällägesgivaren antingen sönder eller den är lite felställd (har hänt på flera av mina bilar att den är inte helt rätt inställd) prova röra spjället med motorn av, det skall klicka precis efter börjat röra den.
tack för tipset! Prövade detta och den klickade direkt dock, börjar bli riktigt trött på den här bilen från det ena felet till det andra..
av 940turbo
Det kan ju fortfarande vara fel såsom kablage och brytaren kan vara kass ändå. Kolla över alla slangar noga för läckor.
Om du kan koppla bort tomgångsmotorn och verifiera att där verkligen är 12 volt där, med multimeter eller dylikt.

Insugspackningen, hur är läget med den? Bytt? V
av NilsO
Luftläckor eller feljusterat gasspjäll ger dålig tomgång.

Det finns två jordpunkter på insuget, för bränslesystemet, som brukar bli dåliga. Det kan också påverka tomgången. Antingen får man mäta eller klippa av en liten bit ledning och sätta dit nya ringkabelskor – det brukar inte direkt synas på dem om de är dåliga.

Avgasläckor före lambdasonden kan också ge också ojämn tomgång – och det läcker ju gärna i skarven precis innan på dessa motorer.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]