Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av joj2
Hupp!

Gav mig på att byta spindelled och har kört fast. Jag fick loss den gamla utan problem och skruvat fast den nya i fjäderbenet. MEN... när jag ska dra åt muttern på spindelleden så går det så trögt att konan börjar rotera. Muttern går helt enkelt inte att dra åt. Har lyft bärarmen med domkraft och bankat med hammare för att få konan att "sätta sig" bättre men den snurrar fortfarande. Bytte på andra sidan för någåt år sen och då gick det helt smärtfritt.
Någon som har nåt trix?
:D
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av lennarte
Du gör helt rätt. Om du kan skruva av muttern igen så ta isär och gör rent och prova med den gamla muttern. Där är ju låsningen redan "förbrukad" annars slipa ner den muttern så låsningen försvinner. Är det "saxpinnemutter" (den gamla) så brukar det inte vara några problem. Är det problem ändå får du ha hjälp med en kofot eller spett att trycka på fjäderbenet. Du måste vara säker på att det är rent, både i hålet och på konan. Kanske behöver du slipa lite lätt med fin smärjelduk på konan och i hålet. När du har fått fast det ordentligt kan du byta till den nya muttern

mvh
Lennart

Edit, har faktiskt varit med om en gång att konan var för hög och muttern "bottnade" mot spindelleden istället för bärarmen. Det är längesedan och det var ingen Volvo, men kolla det.
Senast redigerad av 3 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Är det inte så att det är urfräst för en insexnyckel eller fräst på utsidan för en fast blocknyckel i kontappen, som fungerar som ett mothåll när du drar åt muttern? Så är det ju i alla fall på de yttre styrlederna och jag har för mig att det såg ut så när jag bytte spindelled sist, men jag kan missminna mig förstås.
av joj2
Problemet löst - nu sitter spindelleden som den ska. 8)

Jag använde fel mutter. Det var en biltema-led och det fanns tre muttrar i påsen. Det visade sig att två av dessa har klenare dimension än den "rätta", men stor nog att gängas på de första varven för att sen fastna. Gissar att extramuttrarna hör till annan bilmodell med annan montering.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]