Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jan-O
Har samma problem ( som Bosse78 )med abs på min 745GL -90. Har plockat bort skivor och fliat bort rost på tandhjulen men felet kvarstår. Kopplat upp 2 multimetrar till abs givarna och mät frekvens samt spänning (AC). I frekvens läget visar instrumenten samma värde ( värdet går dock upp och ner beroende hastighet ) men när man mäter spänning så ligger den ena givaren konsekvent ca 0,4 volt över den andra ( dock även här varierande med hastigheten. Finns det några uppgifter på vad de ska visa?
Tror att någon givare är dålig då abs lampan vi något tillfälle när det varit riktigt regnväder tänts. För att senare själv slockna. Eller ligger felet någon annanstans. Det sitter väl en styrenhet för eländet någonstans.
Skulle vilja verifiera var felet är innan man börjar byta grejor.
Någon som vet.
Användarvisningsbild
av Jan-O
Blev visst lite fel. Trodde mitt inlägg skulle hamna på den andra abs-tråden. /Jan-O
Användarvisningsbild
av Lachine
Det sitter en givare i bakaxeln oxå...
Användarvisningsbild
av Jan-O
Tack för tipset ska genast krypa under och kolla hur den mår.
av Addekarlsson
Givaren på bakaxeln sitter bakom panhardstaget, och allt för ofta är det kablarna som går av där.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
100-200 mV när man snurrar på hjulen för hand, typ 1 varv/s.
Mätt motståndet i givarna? Ska ligga runt 1000 Ohm.
Användarvisningsbild
av Jan-O
Givare i bakaxeln verkar ok. Kablar och kontakter ser fina ut. Uppmätt till ca 1300 ohm. Höger fram till ca 1100 ohm, men vänster fram visar 0,7 Mohm dvs 700000 ohm. Antar att det är där problemet ligger. Har kollat givare på mekonomen där finns det 2 modeller som skiljer sig åt beroende på vilket chassi nr. man har . De kostar 980 resp. 1400 pix :( . har inte kollat med Volvo än kanske billigare där trots allt.
Användarvisningsbild
av Jan-O
Har äntligen kommit till skott och bytt vä fram ABS givare. så nu fungerar allt Ok igen. :D . Köpte på mekonomen, såg helt ok ut låg i orginal Bosch kartong. Däremot så satt den gamla fast som den lede själv så den blev det bara flisor kvar av. Monteringen av den nya gick däremot lätt. Tack för tipsen jag fått.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]