Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tommydl
Hej!

Hur kommer man åt oljefiltret på en 940 ltt? Verkar väldigt svårt att komma åt med verktyget man tar bort oljefiltret med, iaf uppifrån, måste man krypa under bilen? (Har ingen lyft att tillgå).
Användarvisningsbild
av siviak
Det lättaste är att ta det underifrån, antingen använda oljefilterverktyget med en kedja på. I trånga utrymmen kan det förvisso va knöligt att få dit, då finns det en annan modell som har en rem istället som inte tar lika mycket plats. Har faktiskt hittat ett verktyg på mekonomen som ser ut som det är tre klor på och så är det en 1/2"-infästning på det så man kan trycka dit spärrhandtaget sen så går det som en dans att lossa.
Har du ingen lift så rekommenderar jag att leta upp en gör-det-själv-hall med lift. Kostar några kronor men hellre det än ligga på rygg o svära o allt krabbbar... O så brukar de ta hand om spilloljan oxå o det gör ju inte ont att slippa ha ståendes i garaget!
av tommydl
Ähh, jag sket i det, verkstaden fick göra en hel service istället så fick jag stämpel i boken och slapp allt kladd :P
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det