Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av percy
Hej!

Efter att ha surfat en del diskussioner har jag kunnat konstatera att det är aningen default med defekt instrumentering (iaf VDO) på 740 serien. Så också på min 745:a.

Jag tänker ge mig på att försöka fixa instrumenteringen själv men undrar -ifall jag kommer på att jag är ohändig- om det är någon som känner till en verkstad (Jag känner redan till KG Knutsson) eller liknande som repar instrumenteringar och då helst i Norra Svedala?

Vad är rimligt att betala för en översyn? I dagsläget är det temp och bränslemätarna som inte fungerar. Även belysningen verkar glappa lite.

Tack på förhand

// Percy
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det brukar vara ledningsbanorna på folien bak på instrumentet som spricker. Man får sätta sig med Ohmmeter och följa banor, sprickorna kan vara svåra att se. Det går att löda sprickan om man är försiktig, men plasten smälter lätt. Kan man använda skruvar eller lödpunkter som redan finns och brygga över med kabel är det bättre.
Ny folie är naturligtvis bäst, men kan vara dyrt. Har sett allt mellan 300 och 1500 beroende på fabrikat, sjukt.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Låter jobbigt sparkz! :wink:
Själv så hade jag bytt hela huset rakt av! :D ...funkar det inte så är det ju bara att lämna tillbaka det till skroten man köpte det av.. :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, men det är ju ett så vanligt fel så begagnat är lite osäkert det med...
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Visst är beg. osäkert men lathunden i mej viskar i mitt öra alltför ofta :oops: :wink:
av percy
Jaha, då har helgen gått och måste konstatera att det verkar funka.

Det var inte särskilt svårt att löda om allt (jo....alla lödningar :lol:) på kretskorten men det hela krävde en hel del tid. Har man bara det så funkar det ju bra. Innan någon hugger på mitt överarbete så kan jag säga att jag prövade med förstoringsglas, ohmmeter, mm att lokalisera felen men misslyckades.

Har inte kunnat konstatera att det är något fel på folien som sitter bak på instrumentet.

Med facit i hand så kan jag konstatera att nu fungerar bränslemätare, tempmätare och instrumenteringsbelysningen (reostat???) som det ska igen.

Tack till er som lagt upp "fixa själv tips" tidigare. Hjälpte massor.

// Percy
av percy
Tillägg.

Glömde skriva innan.

För att få tempmätaren att fungera var jag tvungen att byta tempgivaren som sitter i blocket under insprutningen (den som ger signal till instrumentet).

Symptomen var ganska lustiga, ibland fungerade mätaren ok, ibland inte alls och alltid så minskade mätarutslaget med ökat varvtal. Vid mätning så verkar det som om givaren fungerade ok fram till dess att motorn blivit ordentligt varm, därefter så agerade den mer eller mindre som en slumpgenerator.

Så, summa sumarum, Elfel suger och tar tid.
av Gabber
Om det är ledningsbanorna på folien som spruckit tror jag det går att lägga silverfärg sk "electrocure" som man brukar använda när bakrutornas ledningar går av. En bilglasmästare borde ha den färgen om du inte vill köpa en hel burk. Då behöver du inte riskera att bli för hårdhänt med lödpennan. :wink:

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]