Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hallojsan! Nu vill jag få det här problemet löst och skulle behöva er hjälp!

Jag har tidigare lagt upp liknande tråd om problemet. Men det har inte varit helt likadant.

Problemet är då:

När man använder väldigt lite till lite gas så går bilen ryckigt. Den liksom stöter till så man far framåt från sätet när den är kall. Den rycker även när den är varm men då känner man inte av det lika väl, beror väl på att motorn inte har lika stor friktion varm. När den är kall och man gasar på så känns det som att den tvekar ett tag innan den börjar dra. Men när man kör på lite högre varv verkar den gå hur fint som helst. Bilen drar inte onormalt mycket bensin i min mening.

Vet inte riktigt när problemen började, men förut hade jag problem med att tomgången var väldigt upp och ner. Det löstes till viss del med en ny insugspackning (läckte vid 1a cylindern). Tomgången är fortfarande inte helt stabil och man känner hur motorn typ går lite orent(vibrerar). Jag har bytt motorkuddarna fram, det gjorde vibrationerna än mer kännbara, speciellt vid låga varv och vid 2000-2500 varv någonstans.

Förut så satt det tändstift med nummer 6, som jag förstår det hur het gnistan är(?) Jag visste det inte då, men jag bytte till stift från biltema. (Det här var innan jag bytt insugspackning som felsökning på den knasiga gången). När jag fortfarande inte fick bukt på den oroliga gången skyllde jag ju såklart på dom sketna biltema stiften och bytte till NGKs stift med 7 i värmetal. Jag har för mig att jag kollade elektrodavstånd innan jag skruvade dit dem, men jag ska ta ut och kolla dessa igen. Kan förra ägaren löst det här jävla rycket med att köra ett stift med ett lägre värmetal?

Jag har även bytt Tändkablar, fördelarlock. Dock inte rotor då jag tycker att den såg fin ut! De gamla tändkablarna (biltema) hade väldigt mycket blå oxid vid:

Kabel till fördelarlocket från tändspolen.
Kabel vid fördelarlocket till 1a cylindern.

Pumpen under sätet låter ganska mycket, men det är för att jag var klantig när jag bytte bränslefilter och la den an mot karossen. Luftfilter bytt förra sommaren, tillsammans med olja och oljefilter. Något jag har uppmärksammat är att kabeln ifrån hallgivaren är lös och hänger ner. Den har alltså släppt från fördelaren. Men den kan väl inte störa? Antingen fungerar den eller inte.

Jag har även uppmärksammat en plastskruv som sitter på undersidan vid spjället, vad är den till för? Den verkar reglera tomgångsvarven när jag skruvar på den. Kanske den reglerar hur mycket luft den kan suga in? Tycker det är konstigt att tomgången ändras då den inte är kopplad till tomgångsmotorn eller nåt.

Vad fan kan det här rycket bero på? Jag har fått många bud. De flesta verkar vara att jag ska kolla pumparna, men jag tycker inte att de borde vara problemet. Bilen startar nästan alltid direkt man vrider på nyckeln. Spelar ingen roll om jag har lite soppa eller full tank.

Jag har bytt:
Bränslefilter
Tändstift (NGK)
Kamrem
Luftfilter
Olja/filter mineralolja tror jag, 10w40 Biltema.

Säkert något mer som jag har glömt.

Luft?
Bränsle?
Tändstift?
Tändspole?
Hallgivaren?
Spjället?
Tändningen?

Får ursäkta för en fruktansvärt rörig text! Men jag har iaf delat upp i stycken för lättare läsning och förståelse :D Imorgon hade jag tänkt kolla tändstiftens elektrodavstånd alternativt byta tillbaka till biltemastiften då det nog inte är något fel på dessa. Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
av jaka
Hej!
Kan bero på mycket!
1. Kolla att motorn inte drar tjyvluft genom att spraya på startgas runt insug och slangar!
2. Byt rotor och fördelarlock! Det är billigt!
3. Byt olja och oljefilter så du vet att motorn mår bra! -Det är helsyntet 5W-40 eller 5W-50 som gäller. Biltemaolja funkar bra.
4. Byt bakre gummikudden som håller växelådan (du har ju redan bytt motorkuddarna så varför inte det tredje fästet?).
5. Byt lagringen till kardan framtill (kullagret lossar från gummifästet efter åratals körning).
6. Byt luftfilter!
7 Byt till Volvo originalstift!
Har provat Biltemas stift i en 745:a -87 (B230F) motorn och de funkade inte alls lika bra som Volvos stift.

Har du kollat och bytt ovanstående så återstår att kolla bakre pumpen att den funkar liksom främre pumpen!
Användarvisningsbild
av andreasw
Tack för ditt svar Jaka!

1.Provade att spruta startgas igår runt insug, spridare och vacuumslangar men varvtalet ändrades inte. Jag bytte insugspackningen för inte så länge sedan, då fick jag bort att den drog tjuvluft!
2.Fördelarlocket har jag bytt. Rotorn har jag inte bytt.. Men får väl köpa en rotor och byta bara för att.
3.Bytte olja och oljefilter i höstas. Så det är väl strax dags igen!
4.Jo jag ska byta den också. Hur bär jag mig åt när jag ska göra det? Måste jag lossa på något eller är det bara att bända isär och byta? Jag antar att jag ser bättre när jag har bilen upphissad.
6.Luftfilter bytta jag förra hösten.
7.Jag har köpt NGK stift som motsvarar de som nämndes i handboken. Så jag tycker att de borde fungera!

Jag ska prova allt ovan först, sen får jag kolla med pumparna. Men jag har inga problem med att starta bilen eller att köra den på tom tank. Tror du det spelar roll om huvudpumpen inte ligger helt plant? Just nu så sitter den snett vinklat uppåt så den ligger an mot karossen.

Idag ska jag slita ut stiften och kolla elektrodavståndet. Jag återkommer med resultat!
Användarvisningsbild
av andreasw
Jag har haft ute stiften nu och kollat, alla verkar vara inom toleransen (0,7mm - 0,8mm). Bytte för skojs skull till biltema-stiften, briska nånting, de motsvarade iaf de NGK stiften jag hade i.

Tyckte det blev nästan värre när den var kall, men jag fick inget sånt stötigt ryckande utan mer ett kontinuerligt småryckande vid kraftig acceleration! Tänkte att jag skulle ställa om tändningen och se om jag kunde fåden att gå lite jämnare,men när jag la handen bakom fördelarlocket blev jag pepprad med elstötar! Det måste väl betyda att det blir överslag genom tändkablarna? De ska ju vara helt nya från Skruvat.... Ikväll ska jag prova vattna kablarna med vattendimma och se om jag kan se något överslag... Kan också kanske bero på att det går en jordkabel just bakom förderlarlocket.

Vad kan elstötarna bero på tror ni? Kännde tom stötarna med läderhandskar på ! Kan tillägas att det var mycket blött i luften nu. Duggade en hel del.

Katten är rensad också om det kan göra någon skillnad.
av jaka
Hej!
Att du får stötar när du lägger handen bakom fördelarlocket är inte normalt!
Har du bytt fördelarlock? Du ska kunna lägga handen(utan handske) på fördelarlocket utan att få stötar, likaså ska du kunna ta i tändstiftkablarna (utan handske) utan att få stötar.

Du har ingen kat.?! -Då har du väl heller ingen lamda!?

Om jag vore du skulle jag montera kat och lamdasond.
Användarvisningsbild
av lennarte
Byt fördelarlock, rotor och tändkablar. Det är inte normalt att få stötar när man rör det, möjligtvis om du "rycker bort" en tändkabel från ett tändstift medan motorn går. När det gäller värmetalet på NGK så ska du ha 6 (BP(R)6ES) på en B230F motor. Jag har 7 på min B234F motor beroende på att mina stift (Champion, motsvarande NGK's 6) blev vita (överhettade). Så har du normal brun (ljusbrun) färg på stiften så använd dom. Om katen är rensad ska inte kunna göra någon skada efter som Lambdan sitter på grenröret på din bil om du har hallgivare (-87 eller -88A) och då gäller max CO 3,5 på Bilprovningen

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av andreasw
lennarte skrev:Byt fördelarlock, rotor och tändkablar. Det är inte normalt att få stötar när man rör det, möjligtvis om du "rycker bort" en tändkabel från ett tändstift medan motorn går. När det gäller värmetalet på NGK så ska du ha 6 (BP(R)6ES) på en B230F motor. Jag har 7 på min B234F motor beroende på att mina stift (Champion, motsvarande NGK's 6) blev vita (överhettade). Så har du normal brun (ljusbrun) färg på stiften så använd dom. Om katen är rensad ska inte kunna göra någon skada efter som Lambdan sitter på grenröret på din bil om du har hallgivare (-87 eller -88A) och då gäller max CO 3,5 på Bilprovningen

Mvh
Lennart
Det är exakt dom stiften jag har! Åhh.. Fördelarlock och tändkablar är NYA. En vecka gamla!!! Dock köpt på skruvat.se. Men måste isf höra med dom vad jag ska göra, kan inte sitta utan fördelarlock och tändkablar då det är en bruksbil. Ja jag tror att stiften såg bra ut faktiskt. Japp katten är sönderslagen inuti. Men jag drog inget rör inuti. Tror ni det kan ha inverkan på något? Vet att det blir en konstig luftström när det är helt fritt där inne. Men så mycket kan det väl inte påverka?

Jag bytte ju kamremmen förra sommaren, ska dubbelkolla markeringarna idag. Vad irriterande med tänddelarna... Förresten jag tog bort koppen som sitter innanför rotorn. Kan det ha med stötarna att göra? Det var ju även RIKTIGT fuktigt ute när jag skulle ställa tändningen, det kanske bidrog till att det blev överslag till mina händer :D
jaka skrev:Hej!
Att du får stötar när du lägger handen bakom fördelarlocket är inte normalt!
Har du bytt fördelarlock? Du ska kunna lägga handen(utan handske) på fördelarlocket utan att få stötar, likaså ska du kunna ta i tändstiftkablarna (utan handske) utan att få stötar.

Du har ingen kat.?! -Då har du väl heller ingen lamda!?

Om jag vore du skulle jag montera kat och lamdasond.
Jag har bytt förderlarlock och tändkablar. Jo jag vet att jag har gjort det förut utan att bli electrified. Men problemen med gången kvarstår med nytt fördelarlock och tändkablar.

Jag har en katt men den är rensad på innehåll (för att den var helt tät, sprängde gamla främre avgasröret och sköt en plugg på det nya). Lambda har jag men den sitter på grenröret!
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:. Fördelarlock och tändkablar är NYA. En vecka gamla!!!
Kolla då så att kablarna är ordentligt instuckna i locket (kan vara lite trögt sista biten). Några droppar olja underlättar och förhindrar oxidation. Sedan finns det olika standarder på änden på kablarna, kolla så du har fått rätt grejer så det verkligen passar i varandra. Kolla i Biltemas katalog, dom har en beskrivning om skillnaden. Med nya bra grejer ska det inte ge stötar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av andreasw
lennarte skrev:
andreasw skrev:. Fördelarlock och tändkablar är NYA. En vecka gamla!!!
Kolla då så att kablarna är ordentligt instuckna i locket (kan vara lite trögt sista biten). Några droppar olja underlättar och förhindrar oxidation. Sedan finns det olika standarder på änden på kablarna, kolla så du har fått rätt grejer så det verkligen passar i varandra. Kolla i Biltemas katalog, dom har en beskrivning om skillnaden. Med nya bra grejer ska det inte ge stötar.

Mvh
Lennart
De satt bra, man hörde hur det klickade. Okej, det med oljan visste jag inte. Gummit på tändkablarna kanske inte gillar det? Jag köpte kablarna på Skruvat.se. Vet inte om de är bra, men det såg exakt ut som originalkablarna iaf.

Det var VÄLDIGT fuktigt ute, samt att det duggregnade, väldigt väldigt fint regn. Det kan ju ha bidragit till mina stötar.

Kollade kamremmen idag, den var rätt, mitt i prick!

Provade även att byta LMM, det känndes som den går lite fetare med den andra. Har även en CO skruv(?) på denna. Vet inte om jag kännt några ryckningar nu direkt. Men den känns slö i varvtalen mellan 1800-2700. Någonstans i dessa intervall. Ska prova ställa tändningen när rädslan för elstötar lagt sig. Har tyvärr ingen Stroboskoplampa för tillfället då jag förlagt den någonstans.... Men jag provade med en annan igår och såg att tändningen pendlade mellan 10 och 13 grader. Jag ska ha +- 2 på 12 grader. Ska den verkligen pendla så mycket? Sen så hör jag på tomgången att motorn varvar upp och ner, men bara litegranna. Känns som den ställer om sig en sekund, sen ställer den om sig igen, motorn alltså! Vad kan det bero på? Har kollat vacuumläckor men inte hittat några. Nyss bytt insugspackning. Nästa steg blir väl att OHM-mäta vattentempgivaren och Lamdasonden.
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]