Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
16V motorn skiljer sig från 8V på många punkter. Det skiljer ju på topplocket framför allt,men även andra saker som balansrem (antingen den är monterad eller ej), oljepump m.m. Grenröret är inte heller samma. Det fanns däremot en 2l 16V motor med turbo på vissa exportmarknader (Italien). Dom "grejerna" passar rakt av. Den motorn fanns också på 940, men alltså inte i Sverige. 240 GLT har "bara" annan utrustning än GL/GLE men ingen 16V motor. Även 740 GLT kan ha 8V motor

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
Antar att han menar liknande extraktorrör och i såna fall bör det passa. Vanliga 8V kan man ta från 240 och sätta på 740 men inte tvärt om då 240 har ett mindre motorutrymme
Användarvisningsbild
av lennarte
päpplet skrev:Antar att han menar liknande extraktorrör och i såna fall bör det passa
8V mot 8V passar det säkert, det är ju samma motor. Detta gällde en 16V motor, och då passar det inte, det är inte samma packningar. Jag fick givetvis fel fast jag sade att jag har en 16V motor när det hade gått läck på min. På 16V är det en lång packning för alla "utblåsen", 8V har en packning (samma) till varje "utblås". Det är inte samma hålbild heller.

Mvh
Lennart

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]