Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Alfredsson
Tjena!

Skulle verkligen behöva hjälp med min bil nu!
det är en volvo 940 ltt.
den gick utan problem, men jag ville byta topp till en 531 och den jag köpte visade sig att den va inte bra för den läckte vatten.
så jag bytte tillbaka till min orginal topp istället med en nytopplockspackning och ventilkåpspackning + olja och filter.
Har dragit toppen precis som det står: 20 nm 60nm 90grader och jag drog bulten i rätt ordning.
och nu när jag startade den så skulle jag kolla olje nivån och då kommer det luft och rök ur röret där oljestickan sitter. och lossar jag på påfyllningslocket så kommer det luft ur där med.
men jag har provtryckt kylsystemet och det är tät och inte läcker.
det kan väl inte vara topplockspackningen när den är helt ny!!!?

Snälla hjälp!!!!

MVH Andreas
Användarvisningsbild
av lennarte
Något felkopplat eller glömt med vevhusventilationen ?
Alfredsson skrev: jag ville byta topp till en 531 och den jag köpte visade sig att den va inte bra för den läckte vatten.
Vad menar du med detta ? Själva topplocket kan ju inte gärna läcka vatten,eller?

Mvh
Lennart
Jävlar, nu när du sa det så kom jag på att jag glömde en liten slang från vevhusventilationen till insuget, kan det vara de som är felet?
Det va några kanaler i toppen som inte såg bra ut

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]