Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Enligt instruktionsboken skall Volvo Kylarvätska användas. Är detta ett krav? ...sund förnuft säger att jag kan använda alla fabrikat mer eller mindre.

Jag har ett svagt minne av att kylarvätskor inte får blandas, utan man måste köra med samma man har i systemet (?)

Jag känner till att det finns två olika kylarvätskor, för olika typer av kylsystem/motorer (?) ..eller kan det vara så att olika färger/typer inte får blandas?

Jag har alltid skaffat kylarvätska från Bilia, men tänkte höra om jag kan skaffa annat? Kan jag köpa blå färdigblandad glykol på dunk o hälla i bara? (tänker på den som man kan köpa på Jula och som säljs överallt i princip)

Nu när jag meckat med bilen så har det mesta av vätskan tappats, kan finnas kvar lite i motorn. Men jag vill minnas kylarvätskan är mer grön än blå, men jag kanske minns fel.
Har svårt att se hur glykol A och glykol B skulle vara någon skillnad, känns mer som man betalar för märket isåfall... om man nu inte köper ett riktigt j-vla risigt märke som lika gärna kan vara vatten med färgämne.

Bör funka lika bra med biltema som med bilia, sedan blandar du 50/50 för bästa skydd sen till vintern.
BlåVolvo skrev:Enligt instruktionsboken skall Volvo Kylarvätska användas. Är detta ett krav? ...sund förnuft säger att jag kan använda alla fabrikat mer eller mindre.

Jag har ett svagt minne av att kylarvätskor inte får blandas, utan man måste köra med samma man har i systemet (?)

Jag känner till att det finns två olika kylarvätskor, för olika typer av kylsystem/motorer (?) ..eller kan det vara så att olika färger/typer inte får blandas?

Jag har alltid skaffat kylarvätska från Bilia, men tänkte höra om jag kan skaffa annat? Kan jag köpa blå färdigblandad glykol på dunk o hälla i bara? (tänker på den som man kan köpa på Jula och som säljs överallt i princip)

Nu när jag meckat med bilen så har det mesta av vätskan tappats, kan finnas kvar lite i motorn. Men jag vill minnas kylarvätskan är mer grön än blå, men jag kanske minns fel.
blandar man propylen glykol med etylen så blir värdet i glykol provaren fel sa en rutinerad mek till mig en gång.
ingen av ovanstående ska blandas med tex den röda glykolen.
du ska inte ha propylen glykol till nån bil med alu/lättmetall topp/block.
inte den röda heller den är för tex nya golfar audi mm.
mekonomen har en sort ad proline supercelcius är ofärgad. ska enl dem gå att blanda med alla sorters glykol.
känns fet och fin lär va bra för pumpen o rostskyddet har kört med den i nåra år själv
i en gammal audi 80 från 1990 samt s70in.
kör enbart med den har inte blandat den med nått annat märke
ser ut som jag bara har vatten i.

gubbstrutt
Senast redigerad av 3 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av rid54
Finns bokhyllevis om detta på nätet. Färgen har ingen egentlig betydelse, det är upp till fabrikanten vad de vill hälla i för färg. Användaren ska köpa en sorts glykol och inte blanda. Köp etylenglykol av någon sort som finns lätt tillgänglig och håll dig till den fram till nästa helbyte. Blanda inte propylen- och etylenglykol, det minskar frysskyddet något och är helt onödigt. Blanda inte olika fabrikat om du inte måste, det kan finnas olika korrosionsskydd som inte gillar varandra. Det blir ju inte omedelbara problem, men troligen blir korrosionsskyddet dåligt. Volvo-märkt kylvätska är överkurs, åtminstone för bilar i denna kategori. Se till att ha färdigblandad kylarvätska tillhands, så det inte fylls på med rent vatten, för då lär man snart glömma bort vilken koncentration det kan vara i systemet.
BlåVolvo skrev:Nu när jag meckat med bilen så har det mesta av vätskan tappats, kan finnas kvar lite i motorn
Det finns en sexkant plugg (som kan sitta ordentligt fast) för avtappning längst bak på motorn under grenröret. Där ska man (med en nippel) ansluta en vattenslang om man vill renspola systemet. På min sitter där nippel (öppningsbar) original, men det sitter inte på alla.

Mvh
Lennart
Vi har skrivit mycket om detta på forumet, men vi tar det en gång till: Det finns ingen gällande färgkod för glykoler. Glykol kan ha vilken färg som helst. Det är tillverkaren som väljer själv.
Däremot finns det (i princip) två sorters glykol, etylenglykol som är den billigare men giftigare sorten. Den är klart vanligast. Sedan finns propylenglykol som anses miljövänligare men dyrare. Även om den är mindre giftig så är det ingen hälsodryck.
Man skall inte blanda dessa två. Det går inte att läsa av något mätvärde för lägsta temperatur då. Men ännu värre, det blir en brun sörja av dom två om dom blandas. Det har t.o.m rapporterats att det kan bildas slamproppar som kan täppa igen kylsystemet.
Det finns som sagt ingen gällande färgkod. Dom båda glykolerna kan i olyckliga sammanhang ha samma färg. Det är i stället texten på flaskan som gäller. Köp en sort och håll dig till den framöver. Skriv upp vilken sort det är och notera datum när du bytte. Både bilfabrikanter och glykolfabrikanter förordar att byta efter 2 år. Det är inte glykolen i sig som åldras utan rostskyddsmedlet.
Nu är det inte många bilägare som följer den tvåårsintervallen, men det står så i instruktionsböckerna i alla fall. Det finns Longlife-glykol och har även skrivits om att det finns förnyelsepulver för rostskyddet. Men besväret att hitta detta och totalpriset kanske blir likvärdigt med vad ny "vanlig" glykol kostar?
Det finns metod för att ta reda på vilken glykolsort man har i kylaren om man skulle t.ex efterfylla men inte vet vad som är i kylaren. (Säg till så berättar jag det) Annars är det så att det är bara är ett fåtal bilfabrikanter som förordar propylenglykol i deras bilar, bl.a Scania och någon modell av Mercedes, vad jag har stött på. Om någon känner till någon mer så berätta gärna det här.

Ett tillägg och klargörande: Du frågar om dom olika färgerna. Så länge du håller dig till samma typ av glykol, etylenglykol eller propylenglykol, kan du blanda vilka färger du vill. Färgen har förmodligen (?) ingen aktiv uppgift i glykolen mer än att varna för att "Detta är inte vatten" eller något annat. Min gissning är att det motsvarar karamellfärg, ungefär.
Eftersom toppen varit av är det nog en bra idé att byta kylvätskan. Fyll systemet med bara vatten, varmkör (kupévärmen på), töm ut allt, fyll på med ny kylvätska av valfri sort. Det lilla som blir kvar av den gamla då kan inte spela någon roll.

Avtappningskranen sitter inte bak på motorblocket på sena 940, utan på ett rör nära oljekylaren (den manick som oljefiltret sitter på).
lennarte skrev:
BlåVolvo skrev:Nu när jag meckat med bilen så har det mesta av vätskan tappats, kan finnas kvar lite i motorn
Det finns en sexkant plugg (som kan sitta ordentligt fast) för avtappning längst bak på motorn under grenröret. Där ska man (med en nippel) ansluta en vattenslang om man vill renspola systemet. På min sitter där nippel (öppningsbar) original, men det sitter inte på alla.

Mvh
Lennart
Jag kan i dags läget inte hissa bilen, ser man pluggen bara underifrån? Jag såg en jättefet röd bild stor som en 5-krona o kraftig som satt mitt på motorblockets vänstra sida (passagerarsidan) Den satt inte längest ned utan typ 15cm under grenröret. Det är vän inte den som är tappplugg för vattnet? Du nämnde "nippel" ...så det jag hittade är nog något annat.
NilsO skrev:Eftersom toppen varit av är det nog en bra idé att byta kylvätskan. Fyll systemet med bara vatten, varmkör (kupévärmen på), töm ut allt, fyll på med ny kylvätska av valfri sort. Det lilla som blir kvar av den gamla då kan inte spela någon roll.

Avtappningskranen sitter inte bak på motorblocket på sena 940, utan på ett rör nära oljekylaren (den manick som oljefiltret sitter på).
Varför fylla på med vanligt vatten o varmköra? alltså vad är syftet? ...då ut vattenrester ur motorn? Tyvärr har jag fyllt på med 6 liter etylenglykol, betyder att 2,5 liter av den gamla fanns kvar i systemet. Jag kan dock kosta på mig mer etylenglykol framöver o göra om ett byte efter att ha tappat ALLT vatten.

Denna nippel, är det den som man ser i den röda cirkeln i bild? (Bilden är min o gjordes för att jag såg att bilen läckte olja som man här kan se) Man ser upptill i bild det svarta nya oljefiltret.
Bilagor
bild (1).JPG
bild (1).JPG (1.45 MiB) Visad 14508 gånger
Senast redigerad av 1 BlåVolvo, redigerad totalt 0 gånger.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]