Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvokidde
Hej allihopa, tänkte snabbt förklara att jag inte kan så värst mycket om bilar, men vill lära mig, och för att börja göra det så är väl 945:a ett ganska bra sätt att ta tag i det tycker jag.. :D

En Volvo 945a -95 med b230fk motor alltså en "Ltt"

Mina frågor lyder:
En lambdasond.. vad gör den egenteligen, mäter något vid avgaserna som förklarar luft/bränsle mätningaen? eller är jag helt ute och cycklar?

Hur gör jag för att montera en såkallad "Lambdasond" och vart drar man kablarna?

Ifall jag skall byta till 3" behöver jag då en Lambdasond och isåfall vart skall jag sätta den? för det ska väl vara möjligt att sätta 3tums hela vägen va? :-@

Bilen är registrerad som LTT men tycker den går ganska bra och skulle vilja undersöka om det är något gjort med t ex turbon, eller chipp? bilder som förklarar t ex vart en tryckklocka på turbon sitter eller vart möjliga chip skulle kunna sitta skulle vara till väldigt mycket hjälp!

Det var allt jag hade att tänka på just nu, tack på förhand :P !
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvokidde skrev:En lambdasond.. vad gör den egenteligen, mäter något vid avgaserna som förklarar luft/bränsle mätningaen? eller är jag helt ute och cycklar?
Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna. Är syrehalten hög, tror styrboxen att motorn "går snålt och ökar bränslemängden och tvärt om. Lambdasonden är lite av "hjärnan" i bränslesystemet och utan den funkar inte styrboxen och den "går in" i "link home mode" och är körbar men går inte bra. Den sitter monterad i katalysatorn på alla Volvo med katalysator från -89 års modell (även -88B)
Volvokidde skrev:Ifall jag skall byta till 3" behöver jag då en Lambdasond och isåfall vart skall jag sätta den? för det ska väl vara möjligt att sätta 3tums hela vägen va?
Du måste ha en katalysatorpå bilen om där sitter en monterad original, annars blir det ombesiktning, och insprutningssystemet fungerar inte (se ovan). 3" avgasrör gör bara en massa oväsen och ger ingen effektökning och minskar körbarheten vid vissa varvtal. Avgassystemet som sitter på duger länge och är det bara oväsen du är ute efter så plocka bort bakre ljuddämparen och ersätt med ett rör och en "snygg" avslutning.
Volvokidde skrev:Bilen är registrerad som LTT men tycker den går ganska bra och skulle vilja undersöka om det är något gjort med t ex turbon, eller chipp? bilder som förklarar t ex vart en tryckklocka på turbon sitter eller vart möjliga chip skulle kunna sitta skulle vara till väldigt mycket hjälp!
Köp en reparationshandbok, Haynes (Biltema) eller kolla här http://www.lafri.se/

Mvh
Lennart
av NilsO
På 940 med turbomotor sitter lambdasonden precis efter turbon, alltså framme i motorrummet, på undersidan av röret.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:På 940 med turbomotor sitter lambdasonden precis efter turbon, alltså framme i motorrummet, på undersidan av röret.
Där lärde jag också mig något nytt... :lol:

Mvh
Lennart
av Volvokidde
Nu har det ju blivit så att man har fått en liten summa pengar.. så jag tänkte montera dit en laddtrycksmätare.. vill helst ha den i vänster eller mittersta fläkt utblås, men nu till problemet.. hur får jag bort dessa utblås ? En hel guide eller bilder skulle hjälpa.. har letat hela dagen på nätet o så men hittar inget:/

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]