Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Jag har meckat med bilen och upptäckte i samma veva att alla bränsleslangar torkat sönder. Vid en snabb överblick verkar det finnas två tjocklekar. Den vanligaste är den tunnare med en innerdiameter på 4,,2mm, denna slang har en blå rand. Den tjockare tror jag har en gul rand, men kunde inte se innerdiametern pga sliten slang. Kollar jag på nätbutikerna mm så skriver inte alla ut innerdiametern, men Mekonomen gör det, de har inte 4,2 men närmast är 4 eller 5mm. Måste det vara exakt 4,2? Någon som vet innerdiametern på den grövre slangen? Ska jag kanske köpa från Bilia direkt för att få helt rätt? :D
av NilsO
Du menar nog vakuumslangar? Bränsle går bara i de två grova slangarna som går ner under bilen bakom motorn, och att byta dem är ett lite större projekt.

De tunna, ofta med blå markering, ska vara 4 mm innerdiameter. Det måste gå precis lika bra med 4.2 mm om man får tag på det. Nya slangklämmor behövs. Volvo säljer slangen i längder, men den kan köpas på många andra ställen.

Vilken som har gul markering vet jag inte, ta gärna ett foto.
av BlåVolvo
Okej, så det kallas vakumslangar alltså. Jag har markerat en av slangarna med gult i bilden, alltså vakumslang? Jag känner inte till alla delar i motornhuven så vissa slangar har jag ingen aning om vad det är o vad de kallas. Hittade två vakuumslangar(?) som var "Inplastade tillsammans", en tjockare o en vanlig, dessa är också torkade o måste bytas. Får nog åka till volvo o be någon komma ut o säga vad det är o beställa :) ..blir enklast.
Bilagor
bild 3df.JPG
bild 3df.JPG (1.48 MiB) Visad 580 gånger
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]