Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bonde1020
Hej!

Nu är de såhär att jag verkligen behöver få igång bilen.. Det är ju rn 940 GLT alltså 16 ventilsmotorn.
Jag har ingen gnista på stiften å ingen soppa in i cylindrarna jag vet inte om de här med att jag inte får in nå bränsle i cylindrarna är pga av att jag inte sla fylla cylindrarna med soppa när motorn inte tänder..

Det jag har bytt är följande: tankarmatur+pump, pump utanför tanken, tändmodul, rotor+fördelare.
Jag har även hört att man kan testa om de kommer någon ström från tändspolen genom att koppla ett tändstift i ena ändan av kabeln från spolen, är de något jag bör testa?

Tack på förhand!
av Rådlös
Har du kollat vevaxelgivaren? Om inte den fungerar så får man varken tändgnista eller bränsleinsprutningspuls. Det enda som fungerar normalt är startmotorn.
Vevaxelgivaren sitter nere över svänghjulet, nära kopplingskåpan. Det finns en kabelskarv uppe på torpedväggen nära höger vindrutetorkare. En svart gummiklädd kontakt, stor som en tändsticksask, ungefär. Öppna den och ohmmät givaren. Det skall vara omkring 300 ohm.
av NilsO
Man kan enkelt prova om vevaxelgivaren fungerar genom att använda ett inbyggt testprogram. Såhär gör man:

Öppna locket till diagnosboxen i motorrummet. Sätt kontakten i uttag "6" i diagnosboxen. Slå på tändningen. Tryck ner knappen två gånger (drygt en sekund i taget). Nu ska lampan blinka snabbt. Kör kort på startmotorn utan att slå av tändningen efteråt. Om tändboxen fått signal från vevaxelgivaren blinkas koden 1–4–1 ut.
av Rådlös
Sicnarf: Nåja, kanske lite överkurs på några detaljer, men speciellt tänddelar är ju förbrukningsvara. Jag tänker på fördelarlock och rotor etc. etc. Där kan det ju vara bra för självförtroendet att veta att delarna är nya.
av Bonde1020
Men vevaxelgivaren är de den som sitter i nån kontakt ungefär vid fördelaren som sedan går ner i växellådan?
Isf har jag kikat på den lite men inte bytt den.
Testade tändspolen idag men inge fel på den..
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]