Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Walt
Jo dels undrar jag om och i så fall hur man ställer ner tomgången på min volvo, en B230E.

Den andra frågan är min koppling, jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva men dels är den trög att trycka ner. För det andra så kan man som inte välja att göra en mjukstart, utan den som hoppar fram när man drar upp kopplingen (den tar högt upp för övrigt), spelar ingen roll hur sakta man drar eftersom kopplingen är som uppdelad i små lägen eller klick eller vad man nu ska säga. Om ni nu förstår vad jag menar så undrar jag hur fasen man fixar till det där för det börja bli bra irriterande. :???: Har inte kört någon 740 med liknande koppling som min!

Tacksam för svar! :D

Edit: Just ja, en annan grej. Vindrutetorkarnas snabbaste läge funkar inte. Intervall funkar och det lite snabbare läget funkar men när man byter till det tredje stannar torkarna av direkt där de är just då och förblir kvar där tills man kör tillbaka dom med ett annat läge. Jag har bytt till sportratt men det kan väl inte ha med det att göra? Tvärr så vet jag inte om det läget funkade med den gamla ratten. :???:
av meckar Lasse
hello! i framkanten under insugningsröret sitter en svart ratt ca 20 mm, vrid den med eller moturs så märker om varvtalet ökar.
av killerwale
hm har du hydralisk koppling eller vajer har för mig att om du har hydralisk koppling så går det en slang från bromsbehållaren
kolla detta kan underlätta svar
rätta mig om jag har fel är osäker :oops: på volvon vet att audin har det och det finns ju hydralisk koppling på volvo oxå men har inte ägt en själv
men som sagt då uppstår gärna detta fenomen fick det på audin läckande packningar
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tomgången brukar inte ändra sig själv utan vidare, jag misstänker tjuvluft. Spraya startgas runt insugspackningen och spridarna och kolla efter spruckna slangar.

På en 85:a är det vajer till kopplingen, och det är antagligen den som är trög. Kopplingen är ersatt till en med annan utväxling i tryckplattan, och den är mycket mer lättrampad än den som sitter på från början. Så är inte kopplingen bytt senare än 90 eller så (vet inte exakt när den nya kom) har du antagligen den gamla.

På fullfartsläget på torkarspaken ska du ha ström ut på 53b, grön/vit kabel.

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]