Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740Volvo
Hej! Har problem med min 740. Det läcker in vatten under handskfacket, där det sitter en litenbehållare och en slang
Samlas vatten där och sedan rinner/droppar det ner på golvet. Vad kan felet vara?8)
Senast redigerad av 7 740Volvo, redigerad totalt 0 gång.
av jaka
Hej!
Brorsan hade liknande fel med vatten på golvet (förarsidan) i sin 745:a från -87. Först trodde vi att det var värmekranen (sitter ovanför pedalstället) som läckte så vi bytte den i två omgångar (den första läckte) men så ett och ett halvt år efter bytet av den andra värmekranen var det likadant igen.-Fullt med vatten under mattan på förarsidan. Då testade vi med att spruta vatten på vindrutan och se i ett visst läge när vi sprutade på vindrutan, nere i vänstra hörnet, precis vid det lilla luftinsläppet som passar mot dörren, kom det vattendroppar.
Brorsan kontaktade glassmästeriet och de kollade med något skummedel och tryckluft och kunde på det viset se var det läckte. sedan sprutade in en svart gucka som gjorde att det tätade. I brorsans fall läckte det nere i vänstra hörnet på vindrutan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Mellan vindrutan och motorhuven sitter en plåt (hela bredden) som sitter skruvad under huvens bakkant. Du får plocka bort vindrutetorkarna också. Sedan drar/böjer du upp den försiktigt och plockar bort den. Längst till höger (passagerarsidan) finns luftintaget till fläkten.
740Volvo skrev:de sitter en liten behållare & en slang
Det är själva fläkten. Det är säkert fullt av skräp i båda hörnen och runt luftintaget som gör att vatten rinner in i fläkten istället för att rinna ut i hörnen där det finns ganska stora hål som det ska rinna ut i.

Mvh
Lennart
av 740Volvo
Kan det bli problem med fläkten & luftintaget om det endast läcker in vatten när det regnar lite/massor ute? För annars brukar det inte läcka in konstigt nog, i alla fall inte vad jag har märkt. :???:
av sicnarf
Vad håller du på med? Du kan inte ta bort inlägget/tråden bara för att du löst problemet? Det minsta du kan göra är att skriva här vad lösningen var. Finns andra som söker efter läckage fel och kan ha hjälp av denna tråd. Så återställ vänligen startfrågan.
av 740Volvo
Ingen som har några flera tips, förutom det som redan skrivits ovanför 8) är ju ändå över 130st som läst inlägget. :shock:
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du kollat upp de tipsen som du då? Kan ju inte vara så svårt skruva bort plasten under handskfacket och be någon spola vatten på bilen..
Plåten vid rutan är inga svårigheter lossa heller...
Vi kan ju inte lösa problemet om du inte testar tipsen du får....

Som Lennarte skrev sitter dränering i båda hörnen kolla så de fungerar som de ska
av 740Volvo
Nexus skrev:Har du kollat upp de tipsen som du då? Kan ju inte vara så svårt skruva bort plasten under handskfacket och be någon spola vatten på bilen..
Plåten vid rutan är inga svårigheter lossa heller...
Vi kan ju inte lösa problemet om du inte testar tipsen du får....
Har för mig det sitter dräneringsslang som ska leda bort vattnet har du kollat sa ingen slang är täppt???
Hej! Ska kolla alla tipsen imorgon, ville bara fråga en sista gång om någon hade något annat tips innan jag börja skruva bort saker.
Men tack för ditt svar i alla fall.
Batterifråga?

Men berätta då vilken modell och sort s[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]