Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av flummbeck
Hej
Vilken automatlåda har jag i min 945 Turbo (ftt) -98?? och i vilka bilar fanns denna lådan??
Har en "magnetventil" och en tryckgivare på vänstersidan på lådan.
av flummbeck
Ok. Är på jakt efter en donatorbil så söker lite efter en 945:a med samma växellåda då min har havererat.
Kan det vara samma låda i 940 från -91??
/Jonas
Användarvisningsbild
av erikn
Vi hade samma låda i vår 240, fast utan L (lockup). Kan väl vara det som skiljer gissar jag, att den från -91 inte har lockup.
Användarvisningsbild
av erikn
päpplet skrev:Automaterna utan lockup försvann någon gång under 85-88
I så fall var vår låda trasig, för vi hade en 245:a -92 som aldrig puttade in någon lockup. Jag har lockup på nuvarande bil, så jag vet skillnaden med/utan.
Användarvisningsbild
av päpplet
På AW lådorna styrs väl lockupen med en magnetventil som ofta går sönder har jag för mig. Kan väl ha varit något sånt som spökade på din för jag har då aldrig ens sett en 740 utan lockup.
Användarvisningsbild
av erikn
Nu var det en 245:a jag hade, men -92 (eller var det -93?).
av roh66
päpplet skrev:På AW lådorna styrs väl lockupen med en magnetventil som ofta går sönder har jag för mig. Kan väl ha varit något sånt som spökade på din för jag har då aldrig ens sett en 740 utan lockup.
Nje..Så här är det: Lockupen kopplas in automatisk av oljetrycket (fjäderbelastad kula) vid ca: 80-90 km/t.
Sista växel'n (4'an) kan kopplas ur med knappen på växelspaken. Magnetventil/solenoid öppnar/stänger en oljekanal.
Förstås lätt å blanda ihop detta.

Mvh.R.
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]