Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rolle
Jag har en -94ans 945 med 230FD motor.Går det att montera in en 16V motor från en -88 740 genom att använda samma insugserie och spridare som jag har på bilen min färdigt.m.a.o montera enbart motorn.Eller hur går det till.
av Addekarlsson
Nej, den kombinationen lyckas du aldrig få genom registreringsbesiktning.

För att kunna byta motor till en annan motortyp, så krävs det att det är en bil före -89, alltså en bil som INTE har katalysator. Sen ska man byta motor till en MED katalysator, för att ha en minsta lilla chans att lyckas med projektet.

I ditt fall stupar det på att bilen är -95 och motorn en -88.

Sen när man byter motor, så ska man använda alla komponenter från en och samma donatorbil, eftersom det är dessa komponenter som är avgascertifierade. Du kan alltså inte ta delar från en 740-88 och blanda med delar från en 940 -91, och tro det ska bli godkänt.

Komponentlista är ett måste vid registreringsbesiktning, och komponentlistan ska innehålla artikelnr på alla delar man byggt på, så dom kan kolla att det kommer från samma bil.

Mitt tips, köp en färdig B234 som redan är reggad.

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
Du har alltså inte läst vad jag skrev?
Addekarlsson skrev:För att kunna byta motor till en annan motortyp, så krävs det att det är en bil före -89, alltså en bil som INTE har katalysator. Sen ska man byta motor till en MED katalysator, för att ha en minsta lilla chans att lyckas med projektet.
Byta motor i en bil senare än -88 är i dag så gott som omöjligt.....

Köp en färdig bil som redan är reggad med motorn. Du sparar tid, svordommar och pengar som du bara förlorar ändå...

Alternativt så bygger du om hela bilen med rörram istället och lite andra såna saker som helt annan hjulupphängning mm, för då kan du regga den som amatörbyggt fordon.
Men då snackar vi omfattade ombygnationer av befintlig bil.

Mvh/ Adde
av rolle
Men om jag lägger bara toppen på min gamla motor får man mera hk då.
av Addekarlsson
Du får mer totto ja, men innan du fått dessa totto måste du bygga om kamremsspännare samt oljepump mm, eftersom original oljepump i en B230 inte klarar av att förse hydrauliska tryckarna med tillräckligt med olja.

Sen är det fortfarande samma sak där, du får inte bygga om till det koncept du tänker dig. :wink:

Bara inse, du kan inte komma runt detta utan att göra mastodontiska ombygnationer av bilen din.... :wink:

Hur du än försöker, så kan du inte göra det enkelt.

Vägrar du byta bil, så får du byta motor inför varje besiktning. Men då ska du tänka på att råkar du ut för en olycka, och har bytt motor, då sitter du illa till....

Tror du mig inte, så ring bilprovingens teknikupplysning och kolla läget. Sen ringer du volvo, och frågar om dom skriver ut några avasintyg sen 2000.
Sen är det bara köpa en annan bil, med den motor du vill ha. :wink:

Mvh/ Adde
av rolle
Jag får väl ge mig då i alla fall.Tack för all information

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]