Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olofp
Var är det lämpligt att sätta garagedomkraften för att lyfta upp framvagnen på bilen? Tack på förhand!
av olofp
Det gick bra. En fråga till! Var är det lämpligt att sätta pallbockar om man ska hålla på med frambromsarna på bilen?
Jag är väldigt rädd att det ska bli fel när det gäller att palla upp bilen alltså..

Jag har pallbockar som ser ut som dessa ungefär
Bild
av blådåren
Med risk att verka cynisk, eller en "messershmitt".
Om du inte vet vart domkraften ska placeras för att lyfta framänden på en 740, eller var man sätter pallbockarna..

Hur mycket vet du då om bromsar , och hur man jobbar dessa ??.

känns som att du borde "dra i livlinan" och ringa en vän , innan du ger dej på en så oerhört viktig grej som bromsar..
av sicnarf
Han vet säkert, men är lite osäker så han vill ha bekräftelse. Du kan sätta pallbocken under de vanliga domkraftfästena tex
. Sätt en gummibit under som finns att köpa på Biltema, så du inte skadar underedet.
av olofp
När jag läser själv vad jag skrivit förstår jag din reaktion blådåren, så jag blir inte förolämpad :)

Jag precis, jag har såklart en aning om var man kan sätta och inte kan sätta pallbockar men jag frågar för att bli helt säker! Problemet med pallbockarna är ju att de är böjda så att det blir två "vassa" ytor som bilen vilar på. Tack för tipset om gummibitarna sicnarf!

När det gäller bromsar har jag bytt bromsslang, belägg och skivor på min förra bil. Dock så var det en Mercedes med inbyggda kuddar under bilen som pallbockarna passade perfekt på.

En av anledningarna att jag registrerade mig på forumet är att jag i princip saknar bilintresserade vänner.
av blådåren
Ber såklart om ursäkt ! :oops: .

Drog förutfattade slutsatser av inlägget , men tolkningen var ändå min egen !.
Så , .. ursäkta och låt dej inte bli avskräckt från att fråga igen !, jag kommer stå i första ledet bland dom som besvarar !.

Med vänlig hälsning
"Blå"
av blådåren
Angående pallbockarna dock på 740-940 , så hittade jag en variant av pallbockar på "Göfab" som hade en bredare anläggningsyta mot vad man normalt hittar (finns rimligen på fler ställen) , denna placerar jag på den längsgående balken innanför domkrafts-fästet , med en tjock gummikudde emellan.

att sätta pallbocken direkt på domkraft-fästet om den inte ligger emot bra, kan leda till att man deformerar detsamma, inte kul den dagen man står vid väg-kanten..

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]