Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av knegolf
Hej.

Jag har nyligen råkat ur för ett problem med min 945 Ltt 1996.
Problemet började i morse när jag kopplade ur för att bromsa in i en korsning varpå motorn stannade. Det var inga problem att få igång motorn igen, men samma fel har uppstått fler gånger under dagen.
Efter att ha läst en hel del på olika forumtrådar började jag misstänka att luftmassemätaren var boven i dramat, men fortsatte att surfa runt en del där det även nämndes en hel del om vakuumslangar och läckande servos.
Efter att ha kommit hem lyfte jag på huven och började gå igenom slangarna till motorn och upptäckte då att en slang hade lossnat från sitt fäste. Det var en av slangarnas som gick från spjällhuset, eller strax innan spjällhuset till (Jag kan inte för mitt liv hitta namnet på burken någonstans på nätet) den svarta burken som sitter i närheten av batteriet som har tre slangar anslutna till sig. Efter att ha tryckt på slangen igen (Slangen verkade ganska torr och sluter förmodligen inte 100% tätt) tog jag mig en provtur och upptäckte att bilen inte har riktigt lika lätt för att stanna vid urkoppling, men den dalar fortfarande väldigt lågt på tomgång.
När jag provkörde igen så stängde jag av stereon och fläkten för att kunna lyssna ordentligt på motorn och upptäckte då att det viner en hel del vid gaspådrag. Vinandet verkar följa laddtrycket och når sin peak runt 3000 varv. Över 3000 varv verkar motorn bli lite orkeslös vilket jag antar är att den tappar sitt laddtryck.
Efter att ha parkerat gick jag igenom vakuumslangarna till turbon en gång till för att se till att där inte var några sprickor som jag hade missat, men kunde ej hitta några.

Så nu är frågan om dessa två problem kan ha något med varandra att göra och om någon möjligtvis har några tips om var man kan börja felsöka. Jag har stått och försökt lyssna mig till vinandet, men det är väldigt svårt att precisera var det kommer ifrån speciellt eftersom det bara tycks uppkomma när motorn är belastad annat än att stå och varva den på parkeringen.

Tacksam för alla tips och råd
/Anders
av NilsO
Den svarta burken brukar kallas "kolkanister". Den tar hand om bensinångor från tanken. Slangarna dit är rätt tunna, frågan är om den kan dra så mycket luft där att det ger tomgångsproblem.

Det skulle annars kunna vara en läcka någonstans mellan turbon och insuget, där det alltså är övertryck när turbon laddar. Antingen i något rör eller någon koppling eller i intercoolern. När man släpper gaspedalen vid laddtryck blir det som en liten tryckstöt. Normalt ska dumpventilen då återcirkulera överskottsluften i turbon. Om det istället läcker ut luft efter turbon dras ju också mer luft in genom luftmassemätaren än vad som dras in i motorn. Bränslesystemet tror då att det måste släppa på motsvarande mängd bränsle, vilket blir för mycket, och motorn mer eller mindre kvävs. Ibland kan det tydligen också uppstå en sådan läcka just vid dumpventilen på turbon.
av knegolf
Tack för svaret.

Det du beskriver verkar mycket vettigt. Slangarna till Kolkanistern kan säkert ha varit av en längre tid utan att jag har märkt det, och borde således inte vara allt för delaktiga i problemet.
Att motorn dör när man släpper gasen och kopplar ur verkar vara helt beroende av vilket laddtryck man har haft precis innan urkopplingen. T.ex. om man släpper gasen ett par sekunder innan man trampar på kopplingen så går den nästan som normalt, men om man är lite för snabb så trillar nålen rakt ner i botten om man inte ger den lite gas när den närmar sig 1000 varv. Jag ska försöka gå igenom tryckslangarna ännu en gång för att se om jag kan hitta felet. Har du några tips på hur man lättast kan hitta sådana läckage?

Tack åter igen för ditt svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
knegolf skrev:Slangarna till Kolkanistern kan säkert ha varit av en längre tid utan att jag har märkt det, och borde således inte vara allt för delaktiga i problemet.
Om den slangen är borta så suger motorn in luft där (när turbon inte laddar) och det påverkar definitivt tomgången. I andra änden på den slangen sitter in ventil som öppnar vid full gas. Detta för att inte "störa" bl.a tomgången. Det påverkar inte körningen i övrigt så mycket om slangen är borta eftersom du har turbo, men en del av trycket läcker ju ut där. Att tomgången är beroende på hur du körde innan har det säkert att göra med att turbo trycket "stannar" kvar en stund (turbon tar tid att "varva ner). Nu har jag inte så stor erfarenhet av just turbo modellerna, men det borde fungera på ungefär samma sätt som på "vanliga" B230 motorer

Mvh
Lennart
av knegolf
Tack för ditt svar Lennart.

Det kan mycket väl vara så att de har haft en negativ effekt på tomgången, men efter att jag åtgärdade dem provisoriskt så att de i alla fall håller tätt för stunden kunde jag inte märka några större skillnader. Jag får medge att den här tråden har fått ett lite missvisande namn eftersom det egentligen inte är något allt för stort fel på tomgången när motorn bara står och tuffar på utan belastning, utan snarare när turbon spinner ner vilket jag till en början antog var ett rent tomgångsproblem.
Frågan är dock om det kan läcka så pass mycket turbotryck genom slangarna till kanistern så att motorn lägger ner, eller om där är någon annan större läcka någonstans. Jag har inte kört bilen sen igår, men jag glömde dock skriva att det pysande/vinande ljudet tycks komma någonstans från motorns högra sida (sett framifrån) men jag kan inte precisera det vidare.
Användarvisningsbild
av lennarte
knegolf skrev:
Frågan är dock om det kan läcka så pass mycket turbotryck genom slangarna till kanistern så att motorn lägger ner
Är slangen på plats och ventilen till kanistern är Ok, kan den inte "ta luft" den vägen då ventilen är stängd i princip alltid. Den öppnar vid full gas bara. Det kan ju i och för sig göra att det oftare är öppen för en del förare... :roll: :lol: Nu är det ju det här med turbo igen, det kan ju inte fungera samma som på en sugmotor, den måste nästan fungera med gasspjället stängt på en turbo (motorbroms ?) eftersom du har övertryck i insuget vid full gas. Här får nog någon annan "rycka in" och hjälpa till.

Mvh
Lennart
av NilsO
Slangarna mynnar genom två väldigt små hål i godset i spjällhuset...

Lennart: Motorn kan inte dra tjuvluft i vanlig mening genom dessa slangar ens om de hoppat av. Hålen hamnar ju utanför spjällskivan när gaspedalen är uppsläppt. Ventilen på kolkanistern öppnar inte på fullgas utan på dellast.

(Inom parentes sagt har vissa 740 och 940 istället en elektriskt styrd magnetventil för kolkanistern. Då fungerar det lite annorlunda. Men inte på 940 LTT med B230FK.)

Verkstäderna använder rök för att hitta sådana läckor. I brist på det får man väl leta så gott man kan. Kanske kan man t ex lysa in i intercoolern och se om det lyser ut. Sen kan problemet bero på andra saker också (jag tror t ex att dumpventilen på turbon kan ha med saken att göra).
av knegolf
Jag får väl hel enkelt söka vidare. Bilen har nyligen varit inne för byte av topp-packning, så det kanske kan vara så att någon detalj i luftsysyemet kan ha fått lite stryk under arbetet, jag vet inte hur mycket som har blivit lossat för att kunna byta packningen, men det var bara en tanke som kanske kan vara relevant för någon mer kunnig än mig.
På tal om dumpventilen. Är det en läckande dumpventil du tänker på NilsO? Och i så fall, hur kan man lättast felsöka en sådan.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:(Inom parentes sagt har vissa 740 och 940 istället en elektriskt styrd magnetventil för kolkanistern. Då fungerar det lite annorlunda.
Jag kom ju på efter ett tag att det inte kan vara samma på turbo'n. Jag har det du beskriver ovan på min, och den slangen är ganska grov (c:a 8mm) och mynnar ut bakom gasspjället. Därav att det kunde "spela roll".
Turbo och sug motorer inte har samma spjällkontakt, är det kanske därför?

Mvh
Lennart
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]