Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ancelito
Tjena min 740 vill inte gå runt på nyckeln men när jag har bilen igång o vrider till så slår startmotorn runt någon som vet varför ? När det är -20 ute så kan det hända att den går o starta på nyckeln. Startas med knapp just nu men vill att det ska gå på nyckeln.

Har bytt plattan bak i tändningslåset utan framgång :/
Har bytt startmotorn också

Tack på förhand : )
Användarvisningsbild
av Ravi
Kolla under säkringsboxen så inte nått bränt eller dålig kontakt! Kolla styrström ner till startmotor
av Ancelito
Ström finns vid tändning och startläge men den får ingen singnal att börja snurra. Alla kablar/reläer/säkringar är fräscha (har provat att sätta startmotor relaterade grejer i annan 740 och den startar med mina grejer.

Kan även tillägga att när jag håller nyckeln på start och dutar till på min hemmagjorda startknapp och bara håller kvar nyckeln på startläge så går den runt och startar :/
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du knappen på samma stift som kabeln från tänd. låset så betyder det att där blir så pass mycket spänningsfall på vägen från tänd. låset till solenoiden att den ström som är kvar inte orkar "dra" solenoiden men den orkar hålla den kvar. Har du mätt upp spänningsfallet mellan tänd. låset och solenoiden resp. knappen och soleniden?. Kabeln från tänd. låset "går" förmodligen genom flera kopplingsplintar. Det kan vara "dålig kontakt" i en av dom.

Mvh
Lennart
av Ancelito
kollade det när problemet kom och då hade jag inte en gnutta till spänning/volt i singnalkabeln nere på startmotorn vid nyckelvridning startläge. efter det satte jag knapp :D

kan tillägga att när batteriet har stått på laddning ett par timmar så går det och starta på nyckel oftast men bara en gång

batteriet är ett stort 85ah och är i mycket bra skick (startar vilken annan bil/traktor/tröska som helst utan problem)
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]