Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, har bytt motor i min 740 från 1988 för den andra skar..
Problemet är att den inte vill starta, går runt och kan hoppa igång i ca 4 sekunder, men tvärdör sedan..

Vi har bytt nästan allt som går!

Bla.. har gjort rent spridarbryggan (fuelralien), bytt spridare (gula), bytt vakuumklockan och kollat flöde från pumpen..
Sen bytte vi tändstiften och fördelarlocket samt rotorn!

Vi har nu bytt nästintill allting, det enda som inte är bytt är den lilla "boxen" på vänster framskärm, är det den jäveln som är felet tro?

Bara fråga vad som vi inte bytt, har inte tid/orkar inte skriva :)

Tack på förhand!:)
tvedberg1 skrev:har du kollat så du har gnista när den dör? har du kollat boxarna/boxen? tändmodul? som du kanske menar.
Gnista finns, menar du boxen jag menar? Isf nej.
På expansionskärlet till kylaren sitter ett relä som brukar kallas radioavstörnings relä. Det "styr" om spridarna öppnar eller inte. Om du plockar bort det får du ungefär det fenomenet du beskriver. Motorn startar när du kör på startmotorn, men dör när du "släpper" nyckeln. Har du bytt det? eller är det det du menar i texten kanske?
lennarte skrev:På expansionskärlet till kylaren sitter ett relä som brukar kallas radioavstörnings relä. Det "styr" om spridarna öppnar eller inte. Om du plockar bort det får du ungefär det fenomenet du beskriver. Motorn startar när du kör på startmotorn, men dör när du "släpper" nyckeln. Har du bytt det? eller är det det du menar i texten kanske?
Det är bytt och både det gamla och nya såg helt ut.

Menar en lite box som sitter på vänsterframskärm.
Eller box och box, man kopplar in en kabel i den.
Det du menar då är nog "tändförstärkaren", tändmodul, den har många namn. Den är en förstärkare för tändimpulserna och "kopplad" till tändboxen och tändspolen och är inte ett ovanligt fel. Det är noga med jordningen till den. Du skriver att du bytt spridare. Har du koll på skillnaden mellan hög och låg ohms spridare? Sätter du fel spridare kan du förstöra bränsleboxen.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Det du menar då är nog "tändförstärkaren", tändmodul, den har många namn. Den är en förstärkare för tändimpulserna och "kopplad" till tändboxen och tändspolen och är inte ett ovanligt fel. Det är noga med jordningen till den. Du skriver att du bytt spridare. Har du koll på skillnaden mellan hög och låg ohms spridare? Sätter du fel spridare kan du förstöra bränsleboxen.

Mvh
Lennart
Precis! Det är den jag menar!:)

Ska åka och skruva av den från polarens 745'a idag så får vi se om den startar då!

Det ska vara samma spridare som förut, tagna från en likadan motor:)

Mvh: Eric
andreasw skrev:Har du kollat så kamremmen står rätt? Min hade kuggat under körning, det gjorde att bilen vägrade starta.
Kollar på det idag, kommer en mekaniker som ska kolla på den och han bytte kamrem förut på en bil som vi har i familjen!

Han kan säkert hjälpa till :D

Återkommer!
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]