Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo740dek
Tjenare! gjorde ett växelådsbyte förra veckan och är klar och monterat allt som de ska igen. Så ja satte jag ihop startmotorn precis som innan. Och när ja vrider på nyckeln, så händer ingenting. Men när ja kortsluter den, och stoppar en mejsel på plus och jord/kontaktstiftet så kan ja starta den. Någon som vet vad felet kan vara ?
Grymt tacksam för svar!
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvo740dek skrev:Men när ja kortsluter den, och stoppar en mejsel på plus och jord/kontaktstiftet så kan ja starta den
Du menar att den startar när du "sätter" ström på stiftet på startmotorn som kabeln från tänd.låset sitter på. Vad menar du med "kortsluter den"? Har du provat att starta den med serviceuttaget?

Mvh
Lennart
av Volvo740dek
Lennarte: Ja jag sätter en mejsel dit pluskkabeln på startmotorn går , altså mellan där och stiftet. Så de gnistar och startmotorn börjar snurra. Vad är service uttag?

Nej jag böt bara koppling, och jag har manuell låda :)!
Användarvisningsbild
av lennarte
Kom att tänka på en sak.
På vissa modeller sitter det två stift på startmotorn. Det kanske finns två kablar i din kabelhärva (fast det bara var ett kopplat) så du helt enkelt tagit fel kabel? Den andra kabeln går till kallstartventilen på vissa modeller.

Mvh
Lennart
av Volvo740dek
OKej får kolla på service uttaget, Lennarte: Jo de sitter 2 stift. Och båda kablarna sitter bara på ett och samma stift, och har för mig att de gjorde de innan ja demonterade startmotorn :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du två stift på startmotorn? Annars har det blivit bytt startmotor någon gång kanske. Det borde fungera bra om det sitter på samma stift, under förutsättning att dom sitter på rätt stift. Kollar du med serviceuttager är det detsamma som om du "vrider om" nyckeln. Dock startar inte motorn eftersom det är bara startmotorn som "går".

Mvh
Lennart
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]