Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag märkte igår av en slump att kylarvätskans expansionskärl var helt tom, den har läckt lite under åren till o från, jag har aldrig förstått varför, ibland behöver jag fylla på lite. Jag fyllde på nu helt, kollade oljestickan o där var det oboy-gegga, oljepåfyllningslocket såg fint ut, jag har vit rök samt vätska ur avgaserna. Ganska så säkert att jag har kylarvätska i oljan, trasig packning alltså om man googlar fram symptomen jag har. Jag tog igår en biltur på 50km och efter denna tur var kylarvätskan borta igen. Motortempen höll sig dock okej, aningen varmare än medel. Skall tilläggas att jag såg inga luftbubblor i den minipöl av kylarvätska som fanns kvar i expanssionskärlet när motorn var varm på påslagen, kände heller ingen lukt av avgaser i expanssionskärlet.
-
(Vid ett tillfälle för 2 år sedan så rann kylarvätskan ut lika fort som jag fyllde på, hörde plasket under motorn, en pöl på garagegolvet, kunde omöjligt se vart läckan kom ifrån - och detta "Jätteläckage" har aldrig uppstått igen)

Kollade med 3 verkstäder idag, pris hos två av dem 8000kr, o på Bilia 15000kr. Man har kalkylerat på planslipning av topplocket.

Jag har lite frågor o funderingar:

1. Behöver jag hos en bilmeck säkerhetsställa att det verkligen är packningen som är trasig innan jag går vidare?, o hur kollar dem detta ?
2. Vad kan det kosta tro att byta packningen utan att planslipa toppen? --om det nu visar sig att den ser ok ut eller att jag chansar att det funkar. (bilen har aldrig kokat o oljan har bytts varje år, om det nu skulle ha något med saken att göra)
3. Är det möjligt att byta packningen själv eller är det överkurs? Klarar man detta utan att läsa en reperationsbok/manual? Jag är händig men tålamodet o tiden är begränsad. Pilla med ventiler, kamaxel, kolvar mm är nog inget jag kan/vill ge mig på.
Kylarvätska i oljan syns tydligt på oljan på oljestickan när motorn är varmkörd. Det går liksom inte att ta fel på, och jag tror inte verkstäderna har någon annan metod heller. Det syns såklart ännu tydligare om man tappar av oljan och kikar på den.

(Ibland kan man få gulaktig emulsion längst upp på stickan, som väl mest beror på kondens eller liknande och inte är särskilt alarmerande.)

Det finns ju några andra problem än toppackningen som teoretiskt kan ge kylarvätska i oljan. T ex sprickor i toppen/blocket eller en läcka i oljekylaren som finns på alla B230FK (vid oljefiltret). Men det är nog inte sannolikt, och jag vet inte hur verkstäderna skulle göra för att skilja dessa problem åt – mycket troligt försöker de inte ens, utan går direkt på att plocka av toppen och hoppas att det är packningen om de väl hittat vatten i oljan.
inga problem för en normalhändig att byta topp-packning själv.

tänk på att göra rent packningsytorna noga och gänga och blås i hålen för topplocksbultarna.

passa på att byt fläktremmar och kamrem om det inte är gjort nyligen. ska du inte byta remmar behöver du inte ens ta av det nedre remhjulet.

du behöver en momentnyckel för att dra toppen, den skall dras 20nm, 60nm och sedan vinkeldras 90 grader.

Det pilligaste är inte sällan att lossa turbon från stödkonsollen undertill. När den är lossad kan du bara skruva loss grenröret med turbon på från toppen och hålla åt sida precis så det går fritt. likadant med insuget.

för normalbilister funkar faktiskt biltemas sotningssats bra med reservation för ventilkåpspackningen.
av rid54
Vit rök och "droppar" är ju inget att oroa sig för när det är svalt ute, om det inte fortsätter när avgassystemet är uppvärmt. Dropparna är ju kondensvatten från förbränningen, kommer alltid lite i början på bensinare.

Förslag:
Kolla oljan mer noga efter vatteninblandning; som sagt är lite gegga på stickan inte alltid oroväckande, utan en normal följd av korta körningar vintertid, särskilt om vevhusventilationen inte är perfekt.

Be om en provtryckning av kylsystemet innan du börjar med toppen.

Utgå inte från att planslipning behövs. Finns flera bra kommentarer om detta här på forumet.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]