Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte
Hej!

Har köpt ett nytt bromsok på Biltema för att skifta ut det gamla på vänster bak. Även det gamla var från Biltema. Problemet är bara att det verkar vara problem med passningen för bultarna och jag lyckas inte få dit oket hur jag än försöker. Lyckades få dit en av bultarna och trodde att det andra hålet skulle hamna rätt "automatiskt" - men icke. Har försökt att använda de gamla bultarna, som ser rätt bra ut, men också läst att man bör byta till nya vid okbyte.
Är ju några år sedan jag satte dit det gamla oket men jag kan inte minnas att jag hade ett sånt helvete då.
Bör man använda något fett/smörja? Ska man dra båda bultarna "samtidigt" eller en-efter-en? Vågar man tvinga bultarna ?
Kanske verkar som jävligt löjliga frågor men när man hållt på så att nästan fingertopparna blöder så är inte desperationen långt borta.
Vore tacksam om någon kunde svara och som kanske råkat ut för samma helvete.

Matte
Senast redigerad av 1 Matte, redigerad totalt 0 gånger.
av Waizguy
Hej,

Om man kikar på Skruvat.se så verkar det finnas två olika ATE bromsok till bak.
En på 36mm diameter http://www.skruvat.se/Bromsok-P28184.aspx
En på 38mm diameter http://www.skruvat.se/Bromsok-P28681.aspx

Vet dock inte om diametern syftar på kolvarnas storlek och om resten är exakt samma mått.

// Mvh Waiz

Edit: Såg att dom hade olika orginalnummer 36mm=5003513, 38mm=5003515

// Waiz
av Matte
Tack Ravi och Waizguy för er respons. Jag trodde du hade löst biffen,Waizguy, när jag konstaterade att måtten på Biltemas ok var 40 mm - alltså en skillnad gentemot de siffror du länkade till. Dock - när jag mätte upp mitt trasiga ok så var det på 40mm och såvitt jag kan se/mäta så är det gamla och det nya nästan identiska (det kan vara en ny tillverkare). Det borde helt enkelt funka.
Börjar lura på om det kan vara så att skivan är lite skev. Vilka symptom får man då?

Matte
av Arne
Mät med ett skjutmått avstånden mellan bultförbanden på oket och jämför om det är lika på det gamla oket. Verkar det stämma så kolla först att bultarna går att gänga in, går det bra så smörj dessa med kopparpasta eller alu.pasta innan du monterar dit dessa.
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]