Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Breekz
Tjena, Har märkt på sista tiden att ett gnisslande ljud kommer från motorn misstänker att det är en fläktrem eller nåt som visslar men är inte helt säker. Har ett filmklipp med ljudet..det börjar vissla högt vid 0:30 ungefär.
Börja med att sträcka/byta generator remmen. Den ser väldigt slak ut. Kolla även dom andra remmarna när du ändå håller på

Mvh
Lennart
Sådär har min låtit i 2000 mil (på min antagligen vattenpump då den ej är bytt på 15-20000mil) :)
Hur långt har bilen gått?
När byttes vattenpumpen sist?
Testa som Lennarte sa att spänna remmen annars tror jag på lager i generatorn eller att det är vattenpumpen som börjar bli gammal.

// Mvh Waiz

Edit: Låter den mindre när den är varmkörd?
Stetoskop finns på Biltema till överkomligt pris. Men var försiktig så du inte fastnar i remmarna. Med ett sådan kan du förmodligen få fram om det är generatorn eller vattenpumpen eller något annat som låter.
Jag håller med övriga om att remmen ser dålig ut.
Waizguy skrev:Testa som Lennarte sa att spänna remmen annars tror jag på lager i generatorn eller att det är vattenpumpen som börjar bli gammal.
Det är ju väldigt lätt att kolla om vattenpumpen (och generatorn) när remmarna (ändå) är borta. Det ska inte vara något som helst glapp i pumpen (kan vara lite glapp i viskokopplingen om du har sådan) och det får inte höras någonting när du snurrar på dom. ett svagt "vinande" från kolen men inget "morrande" från generatorn. Det är så pass billigt (både kolsats/regulator till generatorn och vattenpump) att det nästan är lönt att byta "för säkerhets skull". Dock är det "lite klurit" att få dit pumpen rätt och bra. Läs på om det så går det bra.

Mvh
Lennart
Xenonljus xc60

@Manpower74 , Vad är det ens för lampa […]

Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]