Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en liten fundering som jag inte blir klok på gällande min volvo 740 -91.

Jag va ute och körde och helt plötsligt försvann all el och det började lukta bränt men vet inte vad det är som luktar, tex stereon dog, blinkers funkade inte, vanliga ljuset dog mm och så slutade den reagera på gas i ca 10-15 sekunder sen kom gasen tillbaka men inte elen. ställde bilen i garaget i ca 1 timma och sen bestämde jag mig för att gå ut och kolla lite på den.

Och när jag kommer ut fungerar all el men nu går inte startmotor, har testat kortsluta den för å se om solonoiden slår till men icke, den är stendöd. och när tändningen är på så surrar även tomgångsmotorn! fattar inte vad fan det är som händer :O snälla hjälp!

Vad kan det va som gör att bilen snodde all el? och varför slutade den svara på gas? och varför går inte startmotorn längre som gick jättefint innan idag innan allt detta hände och varför surrar tomgångsmotorn??????????? Och kan det vara startmotorn som luktar typ Kabelbrand??? :S

Förklara gärna på ett enkelt sätt för är inte jätte bra på bilmek.

SNÄLLA HJÄLP!! :(
Det verkar ju inte så troligt (tycker jag) att startmotorn orsakat detta, då den ju inte är inkopplad när man kör. Däremot låter det som någon rejäl kortslutning som faktiskt bränt av någon viktig kabel/jordfläta. Att den slutade svara på gas kan ju bero på att styrboxarna inte fick ström under ett tag. Jag skulle börja med en NOGGRANN undersökning av alla synliga kablar runt batteri, startmotor och generator i första hand, sedan säkringsboxar (kan ju finnas fler). Även jordflätor (motor - chassi, batteri - chassi i första hand). Om det luktat bränd borde det finnas en chans åtminstone att se någon skada.
Det händer ibland (främst Saab med tändningsnyckel mellan stolarna) att tändningslåset "hänger sig" i startmotorläge. Då snurrar startmotorn med ett otroligt högt varvtal tills den "slungas sönder". Det kan förklara att den inte går att starta nu. Kolla batteri och kablar som rid54 skrev först och försök "lukta" vid startmotorn.

Mvh
Lennart
har vart ute och kollat lite kablar nu men dom ser hela och fina ut. kan bara känna en liten svag doft av bränt över startmotorn. men kollade även felkoder på bilen och fick fram följande: 2-2-1 = Systemet kompenserar för extremt fet eller mager blandning vid färd.

2-2-3 = Felaktig signal från tomgångsluftventilen (Tomgångsmotorn)

men försår inte rikigt :S vad ska jag göra? :S kan det vara tomgångsmotorn som luktar bränt då? och vad kan de ha varit som gjort att all ström försvann och att den slutade reagera på gas? :S
lennarte's kommentar är värd att undersöka. Har du "tur" så är det startmotorn, för det är enklare att fixa än en brunnen kabelstam någonstans. Kan du prova att rulla igång bilen? Det borde ju ge en fingervisning om det är nåt generalknas. Felkoderna kan du nog vänta med att analysera ett tag. Har svårt att tro att tomgångsmotorn skulle kunna orsaka detta, den borde bränts till aska vid en sådan kortslutning.
Tänk bara nu på att om det är startmotorn som har "snurrat med" så är det ju något annat som orsakat det. Och troligast är tändlåset, så kolla det också. Ev. byta. annars kan samma sak hända igen.

Mvh
Lennart
hej igen hade loss startmotorn och bytte den nu. det är från den den brända lukten kommer ifrån och bilen går precis som den ska igen. får se om det fungerar ett tag över nu då :) men ska även kolla tändningslåset som du sa :) tack för hjälpen :) mvh
Hej igen det fungerade i 1 dag att byta startmotor. va ute å körde och det händer EXAKT samma sak som innan. all el försvann, den slutade svara på gas, gasen kom tillbaka efter ca 10sek men inte elen. kom hem och stängde av bilen och sedan vred på tändningen och allt fungerar igen förutom startmotorn! Startmotorn är stendöd och luktar bränt som fan. Bilen går att putta igång och går som den ska när den är igång. Kollat kablar mm och det ser bra ut så fattar inte vad det kan va som gör att startmotorn brinner upp.
Detta tål att upprepas...
lennarte skrev:Tänk bara nu på att om det är startmotorn som har "snurrat med" så är det ju något annat som orsakat det. Och troligast är tändlåset, så kolla det också. Ev. byta. annars kan samma sak hända igen.
Mvh
Lennart

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]